0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja missade att det är ganska nydraget till garaget och misstänkte att det var något lurt eftersom du hade fina värden annars.Ta en bild på slingan för det verkar vara något knas där.
testa med läge 1 i garaget. vänta 12 timmar se vad som händer.
Efter att ha kört pumpen utan garaget inkopplat en längre tid i går verkar pumpen uppföra sig normalt så problemet är nog inringa till garaget.Nu på morgonen har jag kopplat på garaget och ställt ventilerna på läge 2.Om jag tolkar Danfoss-broschhyren rätt så kan det finnas risk för luftproblem om man har lägre inställning så jag provar med detta så länge och väntar med spänning.Nu har jag kört pumpen hela dagen men endast övre delen av radiatorerna blir varma.Pumpen har bara gjort några få stopp under dagen.Jag misstänker att om jag släpper mer på strypningen kommer väl pumpen att gå konstant igen.Lite siffror strax innan pumpen stannade för en liten stund sedan:Ute -3Rum 20Framl. 37(38)Retur 33(50)Integral -1Brine in 2Brine ut -2När integralen går ned på 0 verkar pumpen "rusa" och framledningstemp och returtemp ökar markant till följande värden innan pumpen stannarFraml. 54(70)Retur 51(50)Kan detta vara riktigt?
Den "spetsar" på varmvattnet innan den stannar.
Att garagen brukar stjäla mycket värme är vanligt, ofta är dom betydligt sämre isolerade än bostadsdelen. Att det blir långa gångtider betyder helt enkelt att pumpen får ligga i och jobba för att hålla värmen. Blir det nog kallt och nog länge ska den gå hela tiden, Hos mig har min pump i princip gått oavbrutet i några veckor nu och som det ser ut blir det några dagar till. För nått år sedan gick den i över en månad utan att stanna.
Om jag har skön temp inne 22 grader samt 17-18 grader i det vidbyggda garaget/groventré/förråd, som är mycket sämre isolerat och har en läckande 2cm tjock garageport, bland annat.. så drar mitt hus vid -4 grader ca 7,3kw och det är med FTX (värmeåtervinning på ventilationen).
Då missförstod du mig nog För jag menade tvärt om. Vad man har för VP och borrdjup har inget att göra med hur mycket effekt huset tar för att bli varmt. Jag försökte visa på att för många hus, exempelvis mitt, så ligger man ungefär på den effekt som din VP klarar av att leverera vid den ute-temp som råder. Exempelvis en 8kW värmepump i ett hus som drar närmare 8kW vid -5. Då måste tillsatsen få jobba.