0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Annars så borde F750 greja denna yta, läser man på NIBEs hemsida http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/ så finns ju ett exempel pu hur mycket man sparar med denna pump om man har 200kvm (blir väl runt den ytan med hus + garage), så om pumpen inte skulle orka med det så skulle det väl inte stå med som ett exempel?
Vilken frånluftstemperatur har du vid t.ex. 20 grader inne.Funderar på om den oinredda vinden påverkar.
Finns nog inget exakt rätt svar hur mycket man ska dra ner. Det beror på hur mycket ventilation du behöver. Samt hur viktig komforten är, om du känner drag eller ej. Fläktsynk har ändrats med den senaste mjukvaran. Se tråden om det här på forumet.
Just nu, frånluft 19.5, rumstemp 20.8, utetemp -18,6.
Jag har inte testat fläktsynk tidigare, jag körde in senaste mjukvaran igår. Den fungerar nog inte riktigt som jag trodde att den skulle göra så att jag måste läsa på lite mer då kanske. Jag trodde att den skulle dra ner ventilationen då kompressorn står stilla, det tycker jag inte det ser ut som om den gör då den avfrostar.
Har du dåligt isolerade kanaler på kallvinden?
Du skulle säkert kunna tjäna nåt på att isolera rören lite mer, men å andra sidan bidrar ju spillvärmen till att hålla vinden torr och fin, så det är inte helt enkelt att ge några generella råd.
När garagets platta har blivit kall så krävs det (hög) effekt under lång tid att värma upp den igen. Det är därför VP inte kan hålla framledningen. Jag kommer inte ihåg returventilens funktion rakt av, men det finns många trådar om push-shuntgrupperna. Kolla i tavlan om VVS, acktankar och golvvärme. Men att döma av vad du skriver så gjorde din ändring av ventilens inställning att mindre effekt/värme gick ut i garagets platta och alltså kunde VP hänga med bättre igen. (Men garaget blir samtidigt inte lika varmt, och inte varmt lika fort).