Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare (läst 8733 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värme_magnus
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Värme_magnus
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
«
Svar #15 skrivet:
17 januari 2014, 08:42:12 »
Citera
Men om jag förstår allt rätt nu så om man har kvar ursprungsinställningarna och använder dom när det är varmt och fuktigt ute och sedan sänker fläkthastigheten då det börjar bli torrt innomhus så borde man vara lika säker som om man har nomventilation hela året runt.
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #16 skrivet:
17 januari 2014, 10:08:13 »
Citera
Det är bra tänkt.
Och då RF är kopplat till temp så får man automatiskt energibesparingen tack vare minskat intag av luft som är kallare än avluften.
Intressant, hur gör man en sån anordning?
Mitt RF nu 38%. Kanske hamnar jag också på ca 20% vad det lider.
«
Senast ändrad: 17 januari 2014, 10:14:01 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2029
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #17 skrivet:
17 januari 2014, 10:17:38 »
Citera
Ja, den uppfattningen har jag också och så har jag gjort i flera år utan noterbara negativa effekter.
Med tillägg, mät och övervaka aktuell luftfuktighet i utrymmen där risken kan anses vara störst där luftomsättningen kan förväntas vara lägst.
Sen vill jag bara tilläga, det är inte % RH som utgör risk, det är hur mycket vattenånga som finns i luften, att den kyls ner och att man når och går förbi daggpunktstemperaturen. Ofta skräms tyvärr allmänheten upp med att det är alldeles för höga % RH värden som utgör själva faran.
Tex nu när det är kallt ute, -9 och 91% RH, så innehåller alltså luften ändå bara 2,12 gram / m3. trots att man kan bli skrämd om man bara stirrar på värdet 91!!!
En varm skön sommardag med 24 grader och 50% RH innehåller hela 5 gånger så mycket vatten, 10.88 gram / m3. Något att tänka på...
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #18 skrivet:
17 januari 2014, 10:54:19 »
Citera
Det behöver kanske belysas lite då o då, liksom att man inte ska stirra sig blind på COP när det gäller frånluftsvp.
Kan man använda en luftavfuktares styr till fläktstyrning? Det borde gå om man låter den dra ett relä istället för kompressorn.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Värme_magnus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värme_magnus
«
Svar #19 skrivet:
17 januari 2014, 11:24:48 »
Citera
Vilka platser skulle kunna vara riskzoner? Badrum och kök är dom platser som vi har utsug i. Så ökar fuktigheten där så kommer ju givaren i kanalen känna det och öka fläkthastigheten. Går ju att göra det mer avancerat och hela tiden räkna ut gram/m3 och reglera efter det. men känns som att man krånglar till det lite för mycket då.
Jag förstår inte vad din liknelse med vvinter och varm sommardag har med detta fall att göra. tanken med automatiken är ju att försöka behålla so mycket fukt som möjligt på jösten i huset så klimatet blir skönt under vintermånaderna utan att riskera fuktskador under sommar/höst.
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #20 skrivet:
17 januari 2014, 11:40:00 »
Citera
Vad har du tänkt för styr till det? Finns det nåt färdigt till ett vettigt pris eller ska man prova med avfuktaren och ett relä? Har du tänkt dig två lägen på fläkten eller tänkte du stega? Och hur ska fläkten regleras? Har man ett fast lägsta läge behöver man nog inte tänka på frysrisken.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2029
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #21 skrivet:
17 januari 2014, 12:13:44 »
Citera
Citera
Vilka platser skulle kunna vara riskzoner?
Jag tänker mig naturligtvis kanske rum där omsättningen blir lägre genom minskad fläkthastighet och där det tidigare var *tillräckligt*. Inte kök och badrum som du säger som har egna frånluftsventiler utan mera kanske stängda mindre utrymmen, i mitt fall garderoben under trappan tex. Där har jag satt en sensor för temp/hum.
Ähm, jämförelsen sommar/vinter var egentligen bara för att belysa att många nog tror att det är mindre fuktigt en varm sommardag än en kall vinterdag eftersom många blint fokuserar på %RH
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Värme_magnus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värme_magnus
«
Svar #22 skrivet:
17 januari 2014, 13:21:55 »
Citera
tanken var att använda fuktgivare eller hygrostat som säger hög låg fläkt och sedan en flerstegs stermostat som väljer vilken av fläktstegen som ska använda. flersteg blir ju mer optimalt.
för fukten nån fuktgivare/hygrostat med bra filter. Gissar att det kommer bli ganska dammigt så man behöver kunna rengöra filtret. luften rör sig ju hela tiden så filtret borde inte påverka reaktionstiden.
och för tempen likande denna
http://www.ascontecnologic.com/en/products/refrigeration/special-controllers/multi-step-controllers/tlk31c
Då klarar jag upp till 5 olika fläkthastigheter. då täcker jag in nästan alla på 490n
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #23 skrivet:
17 januari 2014, 14:13:55 »
Citera
Verkar avancerat. Det är ingen risk att det blir konflikt mellan de två systemen?
Anar att du tänker sätta givarna i kanalerna. En sak som slår mig är att jag tror kompressorvärmen påverkar RF i fläkthuset, mest vid lågvarv. Jag mätte lite oproffsigt min temp till 18 °C i frånluften och 22 °C i fläkthusets övre del. Frånluften mäter jag ca ½m från fläkthuset, och jag kör strypt just nu.
Hur reglerar du hastigheten på fläkten? Förreglade reläer eller nåt sånt?
Loggat
Värme_magnus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värme_magnus
«
Svar #24 skrivet:
17 januari 2014, 14:37:06 »
Citera
tanken var att fuktgivaren skulle sitta en liten bit upp i frånluftröret.
Sätter man dom två regulatorerna i serie så blir det ett logiskt system där tempen är mer prioriterat än fukten dvs det viktigaste är att den inte fryser efter det kommer rätt luftfuktighet. Är det fuktigt så spelar tempen ingen roll då kör man ändå på normventilation
Finns det någon enklare lösning som är automatisk så är ju klart det bra att kolla.
Kan få tag i sådana multistegare därför var dom lite aktuella
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #25 skrivet:
17 januari 2014, 17:39:41 »
Citera
Du får det att låta så lätt.
Skriv gärna hur det går och hur man gör, ska följa projektet slaviskt och med stort intresse, för idén tror jag på.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 777
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
OlofZ
berkan
T Ramsmark
Rickard
rocas
svenske kocken
Bjober
tyke
purjo__
Nickmac
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info