Hej!
Om man har en bäck att tillgå som inte är lämplig att lägga jordvärmeslang i, hur gör man då för att ändå använda den som värmekälla till värmepumpen.
I stort sätt tycks det inte finnas värmepumpar som kan ta sjövatten direkt in utan de verkar vilja ha en ren och fin brine vätska så jag förstår att jag måste ha något emellan.
Antingen en tank med slinga eller en värmväxlare? Vad är mäst lämpligt? Vad är billigast? Hur vet jag hur jag skall dimensionera?
Kan jag ha kollektorslingan öppen så att den pumpar bäcksvattnet in och ut eller måste jag växla på ena eller andra sidan? Enligt alternativen i den bifogade bilden?
https://www.dropbox.com/s/vb4awqjzvh7fu0x/Jordvvidvatten1.pngMed en tank uppfattar jag det som om jag får en liten buffert som man dessutom kan ha övervakning på och som kan stå i (den ouppvärmda) källaren och stjäla lite värme och suga till sig fukt. Men det kanske är onödigt komplicerat?
Jag vet inte mycket om värmeväxlare men det känns som om de skulle sätta igen sig med bäcksvatten eller är de smarta på något sätt? Är det något av en specialprodukt eller kan man köpa dem billigt någonstans?
Tim