0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jovisst, den biten är ju "ok" för att vara riktigt billigt om man säger så. Det är borran som ju är helt otroligt billig! Kolla noga igenom alla kontrakt bara så inte något spökar så det tillkommer sedan. Se till att även rördrivning är inkluderat i priset för det är riktigt dyrt. Runt 600kr/ meter ca. Vissa tar över 700kr/m och i vissa fall kan man få det så billigt som dryga 500-lappen metern. Och behöver du 15-20m foderrör så plockar det på ordentligt.Får bara känslan "för bra för att vara sann", därför jag menar att du bör kolla extra noga igenom offert osv. så du ej blir lurad. Se till så även slutdatum står med i avtal annars kan de dra ut på det hur länge som helst om de är oseriösa.Grattis återigen och lycka till med installationen! Får hoppas det blir ett bra system. Så får du komma och rapportera hur Daikins inverter presterar
Borran för 36 500:- var ju om jag köper löst och monterar själv. Jag har kollat med 2st borrfirmor och de låg ca 1500:- från varandra i pris.6m jorddrivning (inkl rör ingår) i min offert på helentreprenad,,, menar ni att ca 125 000:- efter rot för en Daikin med 190m borra skulle vara ett superpris? Det är i alla fall 20 000:- dyrare än en Thermia Diplomat 8kw med ungefär samma borra. /Christer
Hur kan du veta vinsten ? Hur många timmar lägger installatören på jobbet ? vilken timkostnad har han ?
Kan tänka mig att det beror till stor del på vart i landet man bor.
Det bör vara det som det handlar om i detta fall, varför det är så billigt.För oavsett vad någon säger så kan man inte förneka att det är sjukt billigt. Bara det att installatören inte verkar lägga till något nämnvärt extra på VP, måste ju vara extremt ovanligt. Sedan vet man ej hur de här 15.000kr i merkostnad som du får betala för helentreprenad är fördelade, men 15.000kr är inte mycket att fördela över VVS-, EL-, samt borrarbeten. Så är det ju bara, det är enkel matematik. VP får ju ingen firma billigare även om firman finns på det mest ödsliga stället i landet exempelvis. Borraren har sina utgifter vilket heller ej går att komma ifrån. Bara bränslet till kompressorn kommer gå på runt 20.000kr för 190m borrhål. Återigen en utgift som ej går att sänka, diesel kostar vad det kostar helt enkelt. Sedan är det borrkronor, maskiner, pem-slang, etanol, u-sväng, lock, vinklar, tätning i fasad (om de nu ens sätter det, vet många som fuskat med det för att hålla ner priserna), osv. osv.Så där är ju inte mycket kvar till "arvode", till löner osv.Sen behöver det inte vara oroväckande för det. Just därför jag skriver att om det är en välkänd respektabel firma som många känner och många köpt tjänster av som de är nöjda med, så bör det inte finnas någonting att oroa sig över. Då kommer de ju med största sannolikhet att sköta sitt jobb och utföra en bra installation.Och det vet du ju själv om firman är välkänd med bra betyg eller inte. Så där har du ju svaret egentligen.Jag gjorde själv en extremt bra deal men jag bor på ett ställe där arbetskraften är dyrare, tyvärr, så det blev ej lika billigt som för dig. Men jag gjorde allt själv så jag sparade mycket pengar ändå. Fast för 15.000 kr som du skriver, hade jag ju klart lejt bort det så som du skall göra!
Entreprenören har ju inte endast 15 000:- man kan ju utgå från att entreprenören har bättre pris på alla ingredienserna än jag har när jag räknat på att driva det själv.
20 000:- för diesel är nära på 2m3 vilket innebär 190l i timmen om det tar en "lång" dag att borra. Jaja det kanske är vad en stor kompressor drar.