Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 309755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #240 skrivet: 10 december 2013, 21:38:30 »
Dessvärre hemligt. Vi har försökt få ett pris utan framgång. Däremot finns det företag som säljer på blocket, med pris angivet. Rek. pris ut är dock okänt och därmed också även vad installatörer skulle ta för själva pumpen vid installation. Själva pumpen ligger rätt så likt Nibe's F 1255 i pris. Fast där är så stor skillnad på identiska installationer från de olika vvs-firmorna så man måste ta in flera offerter för att få en bra prisbild, oavsett modell av pump och märke.
Tycker rekomenderat pris är helt ointressant finns nog inte många som tar så mycket betalt för vp som tex enligt Nibes rek priser det som är intressant är vad vp kostar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #241 skrivet: 10 december 2013, 22:19:05 »
Tycker rekomenderat pris är helt ointressant finns nog inte många som tar så mycket betalt för vp som tex enligt Nibes rek priser det som är intressant är vad vp kostar.

Det är just det som är så dumt med att vvs firmor ej redovisar vad det de säljer kostar. Man vet liksom inte vad man betalar för de olika sakerna man köper :D
Egentligen har det ju inte så stor betydelse vad de olika delarna i installationen kostar så länge priset är rättvist och motiverat. Men i vissa fall så är det väldigt intressant att kunna se vad som har kostat vad. Inte minst med tanke på att ROT är inblandat och bergvärmeinstallationer räknas ut via schablonbelopp, 15% av på totalpriset (baserat på arbetskostnader till 30% av totalsumman).
Och ja, Nibes rek. priser är ju rejält saltade.

PS. Enl. information jag har fått av konsumentrådgivare har man rätt att begära specificerad faktura där alla kostnader står för alla delar i installationen, förmodligen ända ner till varje skruv. Förmodligen finns denna möjlighet för att företag inte skall kunna fuska. DS.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #242 skrivet: 10 december 2013, 22:27:46 »
Så här står det i Konsumenttjänstlagen (1985:716):
Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.


Så de som undrar vad de har betalt för egentligen, kan ju bara skicka en förfrågan till installatören. Det är nog en del folk som undrar vad i hela världen som har kostat si och så mycket :D ...ofta någon på fikarasterna som tar upp att de känner sig lurade p.g.a stora belopp för installationer m.m. och de fattar inte vad som har kostat så mycket. Perfekt att bara begära specad faktura då juh ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #243 skrivet: 10 december 2013, 22:36:09 »
I princip kan ju installatören skriva vilka summor som helst bara slutpriset blir rätt tror tex knappast han skriver arbetskostnad 40000 kr om han varit där i 2 dar. För mig är det priserna som finns ute på nätet som gäller finns inte priset utsatt på nätet finns inte grejerna heller :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #244 skrivet: 10 december 2013, 22:49:14 »
Till skillnad från andra tillverkare så har Daikin inga rek. priser på sina produkter mot slutkund.
Av samma anledning som ingen bransch talar om deras inpriser (ex. Elgiganten/bauhaus/coop/o.s.v) likaså offentliggör inte Daikin priserna som är avtalade mellan oss och våra kunder.
En offert på en värmepump innefattar installation och borrning, alla slutpriser skiljer sig från fall till fall.

IVT gör likadant, de har heller inga rekpriser på hemsidan. Dock brukar man få reda på det ändå om man ringer de och frågar, även om de inte är direkt överlyckliga för att gå ut med priserna :D.

Problemet med att tillverkare av exempelvis värmepumpar gör så här, är att slutkunden knappt kan få reda på vad det som hon/han köper kostar. För till skillnad från Elgiganten eller exempelvis Bauhaus som du nämner, så får slutkunden ej svar på vad varan han är intresserad av kostar före köp. Går du in på Elgiganten så ser du ju vad produkten kostar direkt på hyllan, lika så på Bauhaus. Då kan du ju själv avgöra om priset är rimligt eller ej. Därmed bryr man sig heller inte om vad nämnda butiker har för inpriser, för det är inte relevant för slutkunden.
Begär du däremot offert på Daikin bergvärme så kan du fråga tills du blir blå i ansiktet om vad själva pumpen kostar, installatören vill ju inte tala om detta :D

Där är skillnaden på jämförelsen du ger exempel på och problemet med den. Hur stort problem det sedan är kan man ju diskutera. Men den är nog betydligt mer omfattande än man kan tro. Och det p.g.a alla tusentals kunder som blir lurade varje år på sina installationer, där man bakar ihop allting i en klumpsumma och kunden inte har minsta aning om vad den har betalat för egentligen. I väldigt många fall visar det sig efter begärd specificerad faktura att "hoppsan, där har det tillkommit sådant som inte skall vara där", och enda kunden får av företaget är en ursäkt, på sin höjd :) Antal kronor som kunder blir lurade på årligen är nog dessvärre miljardbelopp.
Sedan att ekonomin mår bra av detta är ju en annan sak :)
« Senast ändrad: 10 december 2013, 22:51:19 av Flinta »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #245 skrivet: 11 december 2013, 10:35:00 »
IVT gör likadant, de har heller inga rekpriser på hemsidan. Dock brukar man få reda på det ändå om man ringer de och frågar, även om de inte är direkt överlyckliga för att gå ut med priserna :D.

Problemet med att tillverkare av exempelvis värmepumpar gör så här, är att slutkunden knappt kan få reda på vad det som hon/han köper kostar. För till skillnad från Elgiganten eller exempelvis Bauhaus som du nämner, så får slutkunden ej svar på vad varan han är intresserad av kostar före köp. Går du in på Elgiganten så ser du ju vad produkten kostar direkt på hyllan, lika så på Bauhaus. Då kan du ju själv avgöra om priset är rimligt eller ej. Därmed bryr man sig heller inte om vad nämnda butiker har för inpriser, för det är inte relevant för slutkunden.
Begär du däremot offert på Daikin bergvärme så kan du fråga tills du blir blå i ansiktet om vad själva pumpen kostar, installatören vill ju inte tala om detta :D

Där är skillnaden på jämförelsen du ger exempel på och problemet med den. Hur stort problem det sedan är kan man ju diskutera. Men den är nog betydligt mer omfattande än man kan tro. Och det p.g.a alla tusentals kunder som blir lurade varje år på sina installationer, där man bakar ihop allting i en klumpsumma och kunden inte har minsta aning om vad den har betalat för egentligen. I väldigt många fall visar det sig efter begärd specificerad faktura att "hoppsan, där har det tillkommit sådant som inte skall vara där", och enda kunden får av företaget är en ursäkt, på sin höjd :) Antal kronor som kunder blir lurade på årligen är nog dessvärre miljardbelopp.
Sedan att ekonomin mår bra av detta är ju en annan sak :)

Jag delar inte din åsikt i denna fråga.

För det första så köper merparten av kunderna en totalinstallation av ett värmesystem och inte en enstaka komponent (i detta fall bergvärmepumpen) så det som är intressant är slutpriset.
Att du kommer få olika priser från olika installatörer är samma oavsett om du frågar på en Daikin, Nibe, IVT, eller annan maskin.
Alla jobbar med olika påslag och har olika vinstmarginal.
Jag förstår inte vad det är som gör att du anser att kunderna blir lurade på miljarder kronor varje år ?
Om du syftar på ROt avdraget så kan jag bara säga som så att schablonen om 30 % på totalkostnaden är definitivt till slutkundens fördel.
Skulle du få en faktura specificerad på arbete och hårdvara för sig så skulle kundens nettobelopp som han betalar gå upp.
Vinnaren är statskassan, förloraren den enskilda husägaren (i alla fall kortsiktigt)
Att priset på en vara är uppenbart när du går in på bauhaus är exakt samma som om du frågar en installatör om vad han vill ha för värmepumpen, om han nu är intresserad att sälja en maskin utan installation (oavsett fabrikat)

Att ta ett nätpris på en vara och se det som någon slags måttstock för vad en vara skall kosta från en rörmokare är helt vansinnigt.
Priserna på värmepumpar och annat på nätet är oftast lägre än vad en normal rörmokare köper in varan för.
Att då anse att detta pris skall vara en 0-punkt i offerten är inte helt rätt.

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #246 skrivet: 11 december 2013, 11:11:45 »
Utan officiella priser så förlorar ni kunder som mig t.ex., som installerar på egen hand, men det ligger väl i er affärsplan.

Då jag byggde mitt system hade jag i princip bara Nibe och CTC att köpa, eller något uddamärke på nätet.

Man fÃ¥r som kund acceptera att olika tillverkare/importörer har olika strategier, men man mÃ¥ste även som importör/tillverkare acceptera att det finns kunder som ser rött när det är lika svÃ¥rt att fÃ¥ ett pris pÃ¥ en vara de vill köpa som att hacka sig in pÃ¥ pentagons datorer.  dontknow
(Nu kommer jag väl att bli avlyssnad av pentagon i åratal, HEHE)

Jag tycker att rekommenderade utpriser är ett helt OK system.
Å andra sidan tycker jag även att det vore helt OK att installatörerna tog nätpris för hårdvaran, och 1000 kr/timme för jobbet, om det är vad som krävs för att det hela skall gå runt.

Jag får betala 1100 kr + moms för att köpa datatjänster och ser inget alls som skulle förklara varför en rörmokare skulle vara billigare att köpa en tjänst av.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #247 skrivet: 11 december 2013, 11:24:17 »
Så de som undrar vad de har betalt för egentligen, kan ju bara skicka en förfrågan till installatören. Det är nog en del folk som undrar vad i hela världen som har kostat si och så mycket :D ...ofta någon på fikarasterna som tar upp att de känner sig lurade p.g.a stora belopp för installationer m.m. och de fattar inte vad som har kostat så mycket. Perfekt att bara begära specad faktura då juh ;)

Problemet är ju, som Smurfen är inne på, att installatörerna offererar och faktuerar en färdig installation där arbetskostnaden inte står i proportion till det utförda arbetet.
Ta t ex, en luft/vatten-installation som brukar hamna på runt 100-120' med en arbetsinsats på två dagar. Firman kommer så klart inte att skicka en specad räkning där det står 70 000:- för VP'n, 5000:- för diverse rör och ventiler och 16 timmar jobb á 2500:-. I stället hittar man så klart på ett pris på 'hårdvaran' så att det blir en rimlig kostnad för arbetet, vilket gör att det ändå inte går att använda den prisuppgiften för att föra några jämförelser med andra produkter.


Därmed inte sagt att det är varken rätt eller fel av firman att ta ut den kostnaden dom gör. Den diskussionen brukar aldrig leda nån vart. Det jag vill visa är att det är svårt att få en rättvis specifikation om man inte från början har gjort upp med installatören att man betalar ett visst pris för prylarna och arbetskostnaden löpande till en bestämd timtaxa.
« Senast ändrad: 11 december 2013, 11:27:12 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Prisjägare

  • Gäst
Prisjägare
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #248 skrivet: 11 december 2013, 14:19:03 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #249 skrivet: 11 december 2013, 17:14:03 »
Jag delar inte din åsikt i denna fråga.

För det första så köper merparten av kunderna en totalinstallation av ett värmesystem och inte en enstaka komponent (i detta fall bergvärmepumpen) så det som är intressant är slutpriset.
Att du kommer få olika priser från olika installatörer är samma oavsett om du frågar på en Daikin, Nibe, IVT, eller annan maskin.
Alla jobbar med olika påslag och har olika vinstmarginal.
Jag förstår inte vad det är som gör att du anser att kunderna blir lurade på miljarder kronor varje år ?
Om du syftar på ROt avdraget så kan jag bara säga som så att schablonen om 30 % på totalkostnaden är definitivt till slutkundens fördel.
Skulle du få en faktura specificerad på arbete och hårdvara för sig så skulle kundens nettobelopp som han betalar gå upp.
Vinnaren är statskassan, förloraren den enskilda husägaren (i alla fall kortsiktigt)
Att priset på en vara är uppenbart när du går in på bauhaus är exakt samma som om du frågar en installatör om vad han vill ha för värmepumpen, om han nu är intresserad att sälja en maskin utan installation (oavsett fabrikat)

Att ta ett nätpris på en vara och se det som någon slags måttstock för vad en vara skall kosta från en rörmokare är helt vansinnigt.
Priserna på värmepumpar och annat på nätet är oftast lägre än vad en normal rörmokare köper in varan för.
Att då anse att detta pris skall vara en 0-punkt i offerten är inte helt rätt.

Mvh
Daikin
Om priset är lägre pÃ¥ nätet än vad rörmockaren köper in vp för fattar inte jag varför dom inte handlar pÃ¥ nätet har dom sÃ¥ bra marginaler sÃ¥ dom inte bryr sig om inköps priset eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #250 skrivet: 11 december 2013, 21:04:50 »
Det är nog inte fråga om att marginalerna är så höga att rörmokarna inte bryr sig om inköpspriset.
En installation kräver mer än bara en värmepump, du skall ha material samt ev. fraktkostnader att ta hänsyn till.
Många gånger är även personliga relationer med en grossist med och spelar in.
Jag vet flera tillfällen då ej vid namn nämnda svenska tillverkare hade rel. priser på sin hemsida med delarna kostade mer hos grossisten. Om en kund hittar en viss vara billigast i butik "x" och en annan del är billigare i butik "y" så blir totalpriset i dennes ögon x+y kr. Dilemmat är att installatören köper på ett ställe och då vlir oftast slutsumman högre.
Som Rickard säger att det är ok med nätpriser så länge det kan debiteras 1000-1200 sek /timme så tror jag att de flesta rörmokare hoppar på denna kalkyl.
Men flertalet som har uttalat sig i frågan på forumet vill gärna se nätpriser och 400sek/timme löpande.
Sorry, men det företaget överlever INTE.
Och vart skall kunden då vända sig vid problem ?

Visst är konkurrens bra för konsumenten, men inom rimliga gränser.
Se vad som har hänt flera elektronikkedjor, vart är flyget på väg ?
Denna prispress är extremt kortsiktig.
Vad säger lagstiftningen om rek. pris ?
De rek. priserna som florerar på olika hemsidor är det ju ändå ingen som följer, så vad får konsumenten för vägledning?

Jag är ledsen, men jag vidhåller min ståndpunkt: prissättningen fastställs inviduellt.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #251 skrivet: 11 december 2013, 21:53:17 »
Kolla vilka priser målare eller snickare tar per timme dom tar inte 1000 kr och dom verkar överleva lägg på 100 kr tim till verktyg så ska nog rörmockaren få det att snurra också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #252 skrivet: 11 december 2013, 22:10:12 »
Tjata ni på om rekommenderade priser..

Nu har jag sett Daikin bergvärme nr2 i full drift, fy satan vad fint den går.
Förhoppningsvis kan jag lägga upp någon bild snart. När kompressorn smög igång var jag tvungen att gå in på "ställdon" och _visa_ att kompressorn var igång.
Daikin, vad annars?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #253 skrivet: 11 december 2013, 22:35:52 »
Det är fördelen med en 1245a man hör när den gÃ¥r  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #254 skrivet: 11 december 2013, 22:50:57 »
För det första så köper merparten av kunderna en totalinstallation av ett värmesystem och inte en enstaka komponent (i detta fall bergvärmepumpen) så det som är intressant är slutpriset.

Klart slutpriset är intressant, det är naturligtvis alltid det mest intressanta. Med det sagt är inte installationens olika "komponenter" ointressanta för kunden. Självklart vill de allra flesta veta vad de betalar för själva arbetet, vad själva "maskinen" de köper kostar, vad borrhålet har kostat (inte minst p.g.a att det är den enda komponenten i installationen som är bestående och ej behöver bytas ut och ej går sönder), samt eventuellt vad övrig installationsmaterial har kostat. Vi pratar ju om så stora summor, så stora investeringar, att det är i högsta grad intressant för kunden vad denne betalar, återigen inte minst p.g.a ROT.
Utan att gå närmare in på vad som kostar vad, så blir min installation ca. 70.000 billigare än motsvarande installation från vvs-installatör. (ganska omfattande installation med många komponenter osv.) Skillnaden är ju enorm!
Då har jag förvisso köpt delarna via nätet men min gissning är att installatören får de delarna för ungefär samma kostnad då de köper direkt från grossist.
Tittar man på mitt exempel så hade installatören tjänat 70.000 kr på mig för bara arbetet, utkörningar och administrativt arbete med beställning av komponenter samt fakturering osv.
Nu är min installation omfattande och tar inte endast två dagar att utföra även för en erfaren installatör, men även om vi räknar med att han tar 600kr i timmen, så skulle det landa på 116,7 timmars arbete. Drar vi bort lite för utkörning, administrativt arbete osv, så blir det fortfarande runt 100 tim man får ut för den summan. Denna installation hade dock inte tagit så mycket som 100 timmar för en installatör... ...ja kanske om han har tummen mitt i näven, och näven nerstoppad i fickan :D

Citera
Om du syftar på ROt avdraget så kan jag bara säga som så att schablonen om 30 % på totalkostnaden är definitivt till slutkundens fördel.

Man kan tro att det är till kundens fördel och installatörerna framhäver det gärna så. Så är det däremot inte. 30% låter bra, men endast 15% dras från totalbeloppet. Börjar man då räkna med även borrning så blir en totalentreprenad på bergvärme dyrare för kunden än om den delade upp installation av VP och borrning för sig, eftersom man då kan få full ROT på borrningen, samtidigt som man fortfarande får 15% på VP installationen. Och borrningen är en väldigt stor post som de flesta vet.
För mig exempelvis blev ROT-avdraget på endast borrningen nästan lika stor som ROT-avdraget hade varit på en totalentreprenad enligt schablonavdraget 15%.





Citera
Att du kommer få olika priser från olika installatörer är samma oavsett om du frågar på en Daikin, Nibe, IVT, eller annan maskin.
Ja så är det ju naturligtvis, därför jag också skrev "oavsett modell av pump och märke" i ett tidigare inlägg.


Citera
Jag förstår inte vad det är som gör att du anser att kunderna blir lurade på miljarder kronor varje år ?

Nu menar jag naturligtvis inte bara vvs installationer utan alla sorts hantverksarbeten, så som bygg, badrum, kök osv. Jag har så ofta hört att folk blivit lurade, inkluderat mig själv, att jag numera är snarare förvånad när allt stämmer på en faktura.
Orkar inte leta upp inlägg från andra, men här är ett litet urval: http://www.byggahus.se/forum/juridik/123481-begara-specificerad-faktura.html
Problemet är egentligen enormt. Mörkertalet är nog snarare gigantiskt. Vanliga stressade arbetare har varken tid eller ork att gräva djupare i vad saker i deras installation har kostat, de får en faktura och betalar snällt. Det är inte alls konstigt att sanningen ej kommer fram.
Har även märkt att en del företag tyvärr även fuskar med ROT-uträkningen på så sätt att de räknar bort ROT från EXKL. moms beloppet, vilket är åt skogen fel. Det beräknar man på INKL. moms beloppet. Men så klart är det ju fördelaktigt för företaget att räkna dra ROT på EXKL. moms för då behöver de inte dra av lika mycket på fakturan. Är kunden minsta ouppmärksam så kommer det aldrig fram vad företaget sysslar med.

Citera
Skulle du få en faktura specificerad på arbete och hårdvara för sig så skulle kundens nettobelopp som han betalar gå upp.
Å nej. Läs det jag skrev tidigare om borrningen. Du måste även räkna in borrarens arbete, inte bara vvs-installatörens ;)

Citera
Att ta ett nätpris på en vara och se det som någon slags måttstock för vad en vara skall kosta från en rörmokare är helt vansinnigt.
Priserna på värmepumpar och annat på nätet är oftast lägre än vad en normal rörmokare köper in varan för.

Fast då är det som Smurfen också påpekar, än mer vansinnigt att rörmokarn köper in dyrt från grossist, när han kan köpa in billigare via nätet dontknow
Men det är ju klart att det struntar rörmokarn i, det är ju kunden som betalar kalaset i slutändan :D

Citera
Att då anse att detta pris skall vara en 0-punkt i offerten är inte helt rätt.

Naturligtvis inte, men nog vill de flesta se vad de betalar för och inte bara en klumpsumma? Då skulle ju vi fastighetsägare snart kunna samla alla våra fasta utgifter, så som sophämtning, vatten, el, värmekostnader,... ja, varför inte även slänga med matkostnader?, och betala allt i en klumpsumma utan att få specat vad som har kostat vad.

Man kan se detta på flera sätt så klart och du ser det på ditt sätt och jag på mitt, utan att något av sätten skulle vara felaktiga. Personligen tycker jag det är mest rättvist att få se vad det är man betalar för, och hur mycket man betalar.


Något som jag gärna hade velat få svar på, från dig, är: hur skulle en kund någonsin kunna upptäcka att något har beräknats fel, när den bara får en ospecificerad faktura med en enda stor klumpsumma? ;)
« Senast ändrad: 11 december 2013, 22:53:02 av Flinta »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!