Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat kall framledn.  (läst 11728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2014, 16:08:42 »
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Varför "orkar" den inte mera? Vid varmvatten trycker den ju upp tempen mycket mera?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2014, 16:57:17 »
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2014, 17:14:41 »
Vad är drifttiden på värmepumpen?

22256h och den installerades någon gång under 2007.


Citera
Del laddar varmvatten stup i kvarten om växelventilen fastnar i nått mellanläge vid husvärmning.
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Det vore en annan sak om du kört betydligt varmare framledning förra vintern.

Den laddar varmvatten några gånger per dygn även vid liten förbrukning av varmvatten dvs ingen duschar.
Vet inte om detta är mycket eller vad som är normalt.

Pumpen går inte baklänges, mätte upp idag med fasföljdsmätare och den går rätt håll men husets central har fel fasföljd. Därav fasväxlingen i pumpen.

Citera
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in

Det kan mycket väl vara så att pumpen ligger och kör max just nu.
Känns däremot lite konstigt då pumpen endast förbrukat 210h tillsats sedan 2007 om det är problem redan vid -13 då medeltempen i skellefteå förra året i januari var -10 och kan vara lägre beroende på vilket år.

Anläggningen köptes komplett och dimensionerades av rörmockaren och det känns lite snålt med 6kw pump på 140kvm där ca 90kvm är timmerhus á sekelskiftet om än moderniserat.

Givarna har jag ingen aning ifall de visar rätt, utetempgivaren visar inte rätt. Den är 2-4 grader fel men beror mest troligt på felaktig montering.
Den sitter på 60-70cm höjd på norra sidan bakom intagslådan för brineledningar och vad jag förstår av thermias installationsmanual ska den sitta mitt på huset i höjdled.

Har funderat på om det kanske skulle vara nödvändigt att rengöra filtret på brine också, detta då brinepumpen så vitt jag kan minnas kördes på 100% även när det var +6 utomhus. Den borde väl rimligtvis dra ner om behovet är mindre eller har jag fel?

« Senast ändrad: 11 januari 2014, 17:23:41 av Elias123 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2014, 17:22:51 »
Den har gått drygt 3000 h/år och då är 210 h tillsats på 7 år ganska lite.
Hur är tillsatsen fördelad mellan tillsats 1 och 2?
Har svårt att tro att förra ägarna haft 24-25 °C inne såvida inte det finns en kamin eller liknande?
De kanske hade så varmt så länge det var hyfsad utetemp och lät innetemp sjunka med blockerad tillsats då det blev kallare ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2014, 17:23:30 »
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in.
Förstår ännu inte. Sc:,h

Alltså jag har golvvärme och nu med -9 ute vill den köra 29 grader i framledning. Då pumpen går ligger framledningen på mellan 33-35 och returen blir strax före stop ca 28-29 grader. Pumpen går i 30 minuter och vilar sedan i ca 60 minuter innan det är dags igen. Betyder det att då pumpen vill ha framledning "bör 35 grader" kommer pumpen inte mera att orka? Eller finns det en "växel" till? Eller hur "beräknas" det när pumpen arbetar på max (i teorin).

Jag gör en jämförelse med TommyE som har en liknande pump (8kw) och boyta som jag, men element. Han har nu -19 ute, frambör 40 och hans pump kör upp framledningen till 47 grader och den orkar ännu räkna hem integralen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2014, 18:21:07 »
Den har gått drygt 3000 h/år och då är 210 h tillsats på 7 år ganska lite.
Hur är tillsatsen fördelad mellan tillsats 1 och 2?
Har svårt att tro att förra ägarna haft 24-25 °C inne såvida inte det finns en kamin eller liknande?
De kanske hade så varmt så länge det var hyfsad utetemp och lät innetemp sjunka med blockerad tillsats då det blev kallare ute?

Tillsats 1 210h
Tillsats 2 23h
Däremot så är max steg=1 inställt i pumpen så de 23h måste ha varit vid installationen.
Det är mycket möjligt att det är så de har gjort och det finns en insatskamin i huset så de kan mycket väl ha eldat en del där.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2014, 18:39:55 »
tillsats 2 tror jag är legionella körning. Har pumpen kört någon legionella nu? Då min kör leginella kör den alltid med tillsats 2 (jag har max 2 steg på).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2014, 18:50:02 »
Zyberdude, det är dom värmeavgivande ytorna som bestämmer hur hög temperatur du kan få från pumpen. Går inte pumpen hela tiden så arbetar den inte på max utan har mer att ge, eftersom den går 30 min och vilar ca 60 så har den myyycket kvar att ge. Och du ska nog vara lite försiktig med att jämföra din "anläggning" med någon annan för det kan finnas många "parametrar" som du inte känner till.
Elias timmarna pÃ¥ tillsats 2 kommer säkert frÃ¥n legionellakörningar. OCH jag tycker att du ska lÃ¥ta pumpen koppla in steg 2 om den sÃ¥ "önskar", det kommer inte att kosta mÃ¥nga kronor men det kan vara skönt att ha varmt när det är riktigt kallt. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2014, 00:56:01 »
Zyberdude, det är dom värmeavgivande ytorna som bestämmer hur hög temperatur du kan få från pumpen. Går inte pumpen hela tiden så arbetar den inte på max utan har mer att ge, eftersom den går 30 min och vilar ca 60 så har den myyycket kvar att ge. Och du ska nog vara lite försiktig med att jämföra din "anläggning" med någon annan för det kan finnas många "parametrar" som du inte känner till.
Elias timmarna på tillsats 2 kommer säkert från legionellakörningar. OCH jag tycker att du ska låta pumpen koppla in steg 2 om den så "önskar", det kommer inte att kosta många kronor men det kan vara skönt att ha varmt när det är riktigt kallt.
Problemet med att koppla in steg 2 på pumpen är att det kan bli gränsfall för huvudsäkring som är 20A genom att jag har luft/luft i garaget och element i tvättrummet i maskinhallen som ger underhållsvärme.

Borde cirkpump brine gå 100% alltid eller kan detta vara ett tecken på igensatt filter? Har korrekt diff just nu dvs dT 3 grader men den har som ingen möjlighet att öka för tillfället.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2014, 03:16:07 »
Varför "orkar" den inte mera? Vid varmvatten trycker den ju upp tempen mycket mera?

När den värmer huset kyls ju vattnet av hela tiden i radiatorerna - Ju kallare det är ute desto mer kyls det och vid en viss temperatur uppnår man ett jämnviktsläge där VP'n tillför lika mycket effekt som radiatorerna avger. Då ökar inte tempen trots att VP'n går konstant.

När den värmer varmvattnet så värmer den en sluten isolerad tank, så det är ett helt annat läge.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2014, 08:20:12 »
Problemet med att koppla in steg 2 på pumpen är att det kan bli gränsfall för huvudsäkring som är 20A genom att jag har luft/luft i garaget och element i tvättrummet i maskinhallen som ger underhållsvärme.

Borde cirkpump brine gå 100% alltid eller kan detta vara ett tecken på igensatt filter? Har korrekt diff just nu dvs dT 3 grader men den har som ingen möjlighet att öka för tillfället.
Hur mycket drar luft/luft samt elementen då? Har du provat mäta vad som går genom ledningarna vid "normal" drift på huvudsäkringarna? Du har ju tvätt,disk,spis som drar en hel del också.

Vid delta 3 brukar nog brine gå 100%
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2014, 08:57:03 »
Hur mycket drar luft/luft samt elementen då? Har du provat mäta vad som går genom ledningarna vid "normal" drift på huvudsäkringarna?
(Klippt)
Kolla  www.efergy.com för att mäta vad faserna drar. Verkligen bra instrument med möjlighet att även se de olika effekterna genom ledningarna.
Och enkelt att flytta mellan arbetsbrytarna (där man kommer åt resp ledning) och få koll vad respektive anläggning drar... när och hur.
Enkelt att kolla vad respektive fas drar också genom att ansluta enbart en av de tre klämmorna. Och göra allt avbrottsfritt.
« Senast ändrad: 12 januari 2014, 09:00:45 av Foa »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2014, 09:42:27 »
Elias123, man kan inte trolla din pump ger kanske 5,5 KW när det är kallt och det är helt naturligt för lite för ditt hus. Om du låter pumpen koppla in 2 steg så är jag övertgad om att det inte är några problem med huvudsäkringen. Jag har 6 år haft min VP den är lika stor och jag har en huvudsäkring på 20 A och jag har ALDRIG behövt byta någon. Vad som händer är att pumpen kommer att gå hela tiden sedan kopplar den in 3 kW och räcker det inte till kopplas det in 6 kW. När integralen sjunker och når värdet för tillskott och hysteres (mellan 6 och 3 kW tillskott obs ej noll) kopplas först 6 kW bort och 3 kw kopplas in och om värdet når det inställda för tillskott kopplas även 3 kW bort. Men observera att integralen då sista steget kopplas bort INTE är noll utan det värde som anger när elsteget sk kopplas in.
När du kör pump och 6 kW tillskott  drar pumpen ca 12 kW 16-17 A har du en 20 A huvudsäkring tÃ¥l den att belastas med 25 A under mycket lÃ¥ng tid. Köp hem ett paket säkringar och prova sÃ¥ ska du se att det gÃ¥r.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2014, 10:31:29 »
Elias123, man kan inte trolla din pump ger kanske 5,5 KW när det är kallt och det är helt naturligt för lite för ditt hus. Om du låter pumpen koppla in 2 steg så är jag övertgad om att det inte är några problem med huvudsäkringen. Jag har 6 år haft min VP den är lika stor och jag har en huvudsäkring på 20 A och jag har ALDRIG behövt byta någon. Vad som händer är att pumpen kommer att gå hela tiden sedan kopplar den in 3 kW och räcker det inte till kopplas det in 6 kW. När integralen sjunker och når värdet för tillskott och hysteres (mellan 6 och 3 kW tillskott obs ej noll) kopplas först 6 kW bort och 3 kw kopplas in och om värdet når det inställda för tillskott kopplas även 3 kW bort. Men observera att integralen då sista steget kopplas bort INTE är noll utan det värde som anger när elsteget sk kopplas in.
När du kör pump och 6 kW tillskott  drar pumpen ca 12 kW 16-17 A har du en 20 A huvudsäkring tÃ¥l den att belastas med 25 A under mycket lÃ¥ng tid. Köp hem ett paket säkringar och prova sÃ¥ ska du se att det gÃ¥r.

Jo jag är tyvärr väl medveten om att den är för liten för huset, syftet var mer hur man gör det bästa av det och försöka ge bästa möjligheterna. ( tex frågan om brinepumpens varvtal )

Synd bara att man inte fick dimensionera själv för då hade det blivit större pump och djupare hål. ( Förra ägaren )
Får börja att skissa upp en långsiktig plan på hur man ska göra den dagen pumpen lägger av eller alternativt flytta ut 6kw till garaget ( med ytjord/nytt hål ) och sätta 8-10kw i villan och kombinera ytjord med bef. hål.

Ska ta hem strömtången från jobbet på måndag och mäta faserna men luft/luft drar 1,3kw och elementen är på 1,5kw.
Alternativet är att jag fortfarande har max steg = 1 och när det väl är så kallt att steg 2 skulle behöva koppla in så får jag elda i kaminen vilket lär inträffa vid rätt kall temperatur.
« Senast ändrad: 12 januari 2014, 10:35:04 av Elias123 »

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2014, 14:29:48 »
Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...

Jag gör en jämförelse med TommyE som har en liknande pump (8kw) och boyta som jag, men element. Han har nu -19 ute, frambör 40 och hans pump kör upp framledningen till 47 grader och den orkar ännu räkna hem integralen.

Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 :) Vi har klarat -27 utan tillsats.
Men jag också kan tycka att det är konstigt att en 6kW + 3kW tillsats inte skulle orka värma mer än så, det blir väll 9kW + COP, eller missar jag nått?

Jag tycker att det låter som om någonting har hänt när elaren var där, så jag skulle nog be elaren komma tillbaks och kontrollera att faserna är rätt.

--Klipp--
Detta har jag aldrig varit med om förut då den oftast tar igen inom några timmar.
Vad jag har förstått så ska det inte gå lägga fel fasföljd utan att pumpen larmar och slår av sig?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!