0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och inga beräkningar och justeringar på tryckfall och flöden gjordes?Såvida inte det gamla och nya aggregatet är identiska så kan man inte byta ut dem utan att göra om inställningarna.Om du bygger ut det ytterligare så får du göra om det igen.
Du behöver mäta in så du har rätt balans med frånluft och tilluft, det låter som du har för lågt frånluftsflöde för att orka värma tilluften och få vettig återvinningsgrad.Jag åker på samma sak när jag har igensatt frånluftsfilter. Hyr mätverktyg och slå ihop alla värden samt dubbelkolla mot in/av-luft på utsidan så du har koll på dina flöden.Höj frånluft 5 procentenheter eller dylikt och se om du kan få rätt frånluftstemp och högre verkningsgrad. Helt ovetenskapligt men testar ju ändå om tempgivare och dylikt är hyfsat rätt och riktiga.Jag har -7 här nu och 87% återvinning med Heru 90 med 42% från och 28% till på motorerna. Det ger mig 50l/s ut och 44l/s in enligt mätinstrument.
Kan vara så då jag har 5 tilluftventilet och 3 frånluft. Skall dra på lite. Samt ställa tillbaka sensor kalib till 0
Och skillnaden mellan från och tilluft tas in som helt ouppvärmd luft, så ska man göra en beräkning på den totala verkningsgraden av husets ventilation måste även den "tilluften" tas med i beräkningen.
Självklart, lösningen på 'allt' är inte att dra in hejdlöst med för mycket frånluft. Man måste mäta in så man får rätt. Då får man bra verkningsgrad och drar inte in mängder av kall luft, dock omöjligt att gissa sig fram till vad rätt är. Mätinstrument för det hela är nog det enda rätta.
Första inlägget. Jag är nästan säker på att Heru aggregaten inte mäter temperaturverkningsgrad utan det som visas är utsignal (0-10v) till roterande växlare.(82% = 8,2v)Men om du tar (avluft - frånluft) / (uteluft - frånluft) x 100 = temperaturverkningsgrad. Men det bygger på att man har lika flöde i till och frånluft.Annars kan man få "för bra" återvinning eller " för dålig"
att mäta med en IR är (oftast) inget bra sätt för att få en korrekt temperatur. Det är dock ett ypperligt verktyg för att mäta skillnaden mellan två olika temperaturer.