Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny nibe f750 men den klarar inte det  (läst 39467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #75 skrivet: 06 januari 2014, 10:32:45 »
Citera
Rubrik    Värde
avluft EB100-BT21   -5.5°C
frÃ¥nluft EB100-BT20   20.6°C
förÃ¥ngare EB100-BT16   -16.4°C
avfrostning

Pågick avfrostning när datat togs?

I så fall, det här är väl precis det som ontop kämpar med. Avluften är redan uppe på -5.5 men förångaren ligger på -16.4 (beror det på att förångargivaren ligger med ett islager på sig?)

Bara en tanke men skulle det vara fel att avsluta avfrostningen när avluften kommit upp några grader över noll? Jag fattar självklart att det i sådana fall måste vara Nibe som gör ny programvara...

EDIT: alternativet till ny programvara, kunde det vara att förångargivaren placeras alldeles bredvid eller avsevärt närmare avluftgivaren???

Men det är väl det ontop försöker lösa fast på annat sätt. Alltså att man känner av aktuell avluftstemperatur istället för temperaturen på det islager förångargivaren är täckt med?

mvh
« Senast ändrad: 06 januari 2014, 10:43:05 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #76 skrivet: 06 januari 2014, 12:50:17 »
Nu har det gått 30 timmar sen senast ändring , och det har inte hjälpt ett s**t, så nu har jag gjort följande ändringar igen
Öka kurvan från 4 till 7
Ändra stopp av tillsats från 1 till 8
Nu är framledning beräknad vara på 37,2 och framledning bt61 är på väg upp men tyvärr med hjälp av el patroner, men det konstiga att så fort jag gjorde ändringarna så sänkte VV BT6 och BT7 från 50grader till 31, resp 21, är detta normalt?

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #77 skrivet: 06 januari 2014, 13:32:35 »
Pågick avfrostning när datat togs?

I så fall, det här är väl precis det som ontop kämpar med. Avluften är redan uppe på -5.5 men förångaren ligger på -16.4 (beror det på att förångargivaren ligger med ett islager på sig?)

Bara en tanke men skulle det vara fel att avsluta avfrostningen när avluften kommit upp några grader över noll? Jag fattar självklart att det i sådana fall måste vara Nibe som gör ny programvara...

EDIT: alternativet till ny programvara, kunde det vara att förångargivaren placeras alldeles bredvid eller avsevärt närmare avluftgivaren???

Men det är väl det ontop försöker lösa fast på annat sätt. Alltså att man känner av aktuell avluftstemperatur istället för temperaturen på det islager förångargivaren är täckt med?

mvh
nejdå, detta var ingen avfrostning. Kopressorn kör i 103 hz står det. Jag tror att det finns två förklaringar till att avluften inte går lägre:
1.  det höga luftflödet, pumpen har inte 100% verkningsgrad. lite mer luft smiter förbi ju mer man blÃ¥ser pÃ¥
2. men framförallt; avluft-tempgivaren sitter i trÃ¥get (se Ontops undersökningar i hans trÃ¥d), täckt i is. 
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #78 skrivet: 06 januari 2014, 15:01:02 »
Ekberg, var bor du föresten, vilka är förutsättningarna, 4500 KWh låter rätt mycket för ett nybyggt hus under förra året om du inte bor långt norr ut!

MVH/Jonas

Är 4500 kwh mycket? Jag har också ett nybyggt hus med de nya kraven dvs max 55kwh/m2/år. Förra året hade jag det dubbla Ekberg hade. Men det är klart att det går optimera mer.
Ekbergs förbrukning är 25,8 kwh/m2/år, och det skulle jag säga är kanon... eller?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #79 skrivet: 06 januari 2014, 15:24:22 »
Hej "Smurfen", jag hävdar fortfarande att mitt räkneexempel är teoretiskt korrekt, orkar kompressor och förångare inte att kyla ner inneluften till -20 utan bara -15 blir kalkylen värre (inte bättre som du hävdar). Om ingen evighetsmakin har skapats blir värmeutbytet det som uppstår mellan utetemperaturen och den temperatur utblåset har. (Om du hävdar annorlunda vill jag att du redovisar var övrig energi kommer ifrån). Med dittmexempel blir kalkylen 3/4 sämre! och inte bättre!
MVH/Jonas

PS. FTX kostar bara en brÃ¥kdel av en 750, dessutom kan man fÃ¥ förvärmd luft vilket ökar komforten högst rejält! Själv Split, 140 m2  med tankar pÃ¥ passiv roterande FTX med vattenburen förvärme, endast kompressordrift ner till - 12, 80.000 i investering, 10 Ã¥rs livslängd, 18.000 i besparing per Ã¥r (näst intil tveksam investeringskalkyl med gällande elpris)

MVH/Jonas
Din beräkning stämmer, så tänker jag också. Det du inte tog med är avfuktningsenergin dock.
Det är detta jag diskuterat i denna tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54405.0
Det jag ville komma fram till att det finns en gräns när det t.o.m. blir negativt att dra in massa kall luft, dvs temperaturer under förångartemperturer (teoretiskt) eller snarare avluftstempertur.

Däremot så finns det en anledning till att husleverantörer väljer FLVP. Det är den billigaste lösningen som uppfyller de nya energikraven, för man tar ju hand om ventilation, VV produktion, värme och tar tillvara på spillenergin i huset.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #80 skrivet: 06 januari 2014, 20:02:47 »
Om tillsats är blockerad och man får inte rätt värme i framledning då är det något som inte stämmer men om tillsats går in och man får jämn värme betyder det inte att slingorna är ordentliga?
Vad jag försöker göra att utesluta vissa grejer i systemet så man hittar felet

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #81 skrivet: 06 januari 2014, 22:27:01 »
Din beräkning stämmer, så tänker jag också. Det du inte tog med är avfuktningsenergin dock.
Det är detta jag diskuterat i denna tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54405.0
Det jag ville komma fram till att det finns en gräns när det t.o.m. blir negativt att dra in massa kall luft, dvs temperaturer under förångartemperturer (teoretiskt) eller snarare avluftstempertur.

Däremot så finns det en anledning till att husleverantörer väljer FLVP. Det är den billigaste lösningen som uppfyller de nya energikraven, för man tar ju hand om ventilation, VV produktion, värme och tar tillvara på spillenergin i huset.
Håller med dig i hela ditt resonemang - frågan är vad som är långsiktigt bäst för husägarna? Anledningen att jag inte tog med förångningsenergin (som inte är försumbar) är att det är husvärmen som skall förånga påfrysningen på förångaren. (som tyvärr tar för lång tid). Ett nollsummespel om du frågar mig!
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #82 skrivet: 06 januari 2014, 22:54:26 »
Är 4500 kwh mycket? Jag har också ett nybyggt hus med de nya kraven dvs max 55kwh/m2/år. Förra året hade jag det dubbla Ekberg hade. Men det är klart att det går optimera mer.
Ekbergs förbrukning är 25,8 kwh/m2/år, och det skulle jag säga är kanon... eller?
Nja, jag tycker inte att det är värst bra givet förutsättningarna. Jag bor i ett  140 m2 1700 tals stockhus i Stockholms skärgÃ¥rd som värms av en Split, förra Ã¥ret totalt 20000 KWh varav 9.000 kwh värme + vv (utan ftx, 50 m3 avluft rakt ut utan nÃ¥gon som helst Ã¥tervinning), ingen stadig eldning utan bara för mys nÃ¥gra gÃ¥nger Fred. & lör. SÃ¥ jag mÃ¥ste säga att jag blir förvÃ¥nad att det ändast skiljer en faktor 2 mellan ett 1700-talstorp vid Ã¥landshavs skärgÃ¥rd och ett toppmodärnt energihus västgötalands skärgÃ¥rd!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #83 skrivet: 06 januari 2014, 23:12:23 »
Jonasb Hur mycket värme alstrar dina 11000 kWh hushållsel?
Sen den niben f1226 du vill jämföra med, har den en inverterstyrd scrollkompressor?
Hur mycket lägre förbrukning skulle du tro att jag skulle få med en f1226?

Ditt 1700 tals hus, har det fortfarande 1700 tals standard på fönster, isolering och takhöjd?
« Senast ändrad: 06 januari 2014, 23:26:55 av Ekberg »

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #84 skrivet: 06 januari 2014, 23:36:29 »
Jonasb Hur mycket värme alstrar dina 11000 kWh hushållsel?
Sen den niben f1226 du vill jämföra med, har den en inverterstyrd scrollkompressor?
Hur mycket lägre förbrukning skulle du tro att jag skulle få med en f1226?
Tyvärr kan jag inte tillgodogöra mig så mycket av hushålselen, den går till att värma upp mitt örnnäste på 40 m3 och min dotters bostad som är lika stor (har inte haft råd anlägga LLVP i dessa två hus). Skulle tro att iag har 2-3 MWh hushållsel i splittupvärmda rum, därutöver har jag 1,5 KW utebelysning kvällstid här på landsbygden, tyvärr inget jag kan tilgodogöra mig:-(
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #85 skrivet: 06 januari 2014, 23:49:12 »
Jonasb Hur mycket värme alstrar dina 11000 kWh hushållsel?
Sen den niben f1226 du vill jämföra med, har den en inverterstyrd scrollkompressor?
Hur mycket lägre förbrukning skulle du tro att jag skulle få med en f1226?

Ditt 1700 tals hus, har det fortfarande 1700 tals standard på fönster, isolering och takhöjd?
Vad gäller standarden, nej vi har ju höjt standarden i omgångar sedan 1700 talet, taket är tilläggsisolerat (220 mm) hälften av huset har fått ett 30 mm tilläggsisolering, golven är omlagda med 220 mm isolering och med golvärme (vilket gör att vi aldrig kör högre än 20,5 grader), alla fönster är fortfarande av äldre standard (Blyinfattade, dock 2-glas kopplade). Stor yta, överdimentionerade radiatorer vilket tilsammans med golvvärme gör att vi kan köra med låg kurva.

MVH/Jonas



1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #86 skrivet: 07 januari 2014, 00:02:22 »
Ok, då är det ju inte helt lyckad jämförelse 1700 tal och 2000 tal.
men om vi bortser från ditt hus och tar mitt hus som representant för ett vanligt modernt standard hus, för jag vill påvisa att FLVP är en bra lösning för nybyggnation.
Vad är din gissning att ett hus som mitt skulle ha för förbrukning med den bergvärmepump som du föreslår skulle ersätta en f750?

Antar att du har hängt här på forumet såpass mycket att du kan få till en rätt bra gissning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #87 skrivet: 07 januari 2014, 10:00:53 »
Frånluftsvärmepump blir billigt att installera i nybyggen, och värmer huset rätt billigt.
Bäst blir det med FTX i kombination med en bergvärmepump med 100% effekttäckning, gärna då en inverter, eller en on/off som får jobba mot en arbetstank på runt 300 liter.

Då husets energibehov är lågt, förmodligen runt 11-13 000 kWh/år så skulle en väldimensionerad bergvärmepump förmodligen förbruka runt 3000 kWh/år, + FTX-aggregatets driftkostnader, så det blir nog rätt likt din nuvarande förbrukning.

I ditt fall Ekberg så förvånas jag över den låga förbrukningen som du har, och jag kan omöjligt se att du skulle ha något att tjäna på att sätta in bergvärme + FTX istället (om man bortser från den bättre komforten).

Bergvärme + FTX kan nog kosta allt mellan 100 000 kr och 200 000 kr beroende på om du gör det själv eller köper tjänsten utan vidare priskoll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #88 skrivet: 07 januari 2014, 10:16:13 »
Frånluftsvärmepump blir billigt att installera i nybyggen, och värmer huset rätt billigt.
Bäst blir det med FTX i kombination med en bergvärmepump med 100% effekttäckning, gärna då en inverter, eller en on/off som får jobba mot en arbetstank på runt 300 liter.

Då husets energibehov är lågt, förmodligen runt 11-13 000 kWh/år så skulle en väldimensionerad bergvärmepump förmodligen förbruka runt 3000 kWh/år, + FTX-aggregatets driftkostnader, så det blir nog rätt likt din nuvarande förbrukning.

I ditt fall Ekberg så förvånas jag över den låga förbrukningen som du har, och jag kan omöjligt se att du skulle ha något att tjäna på att sätta in bergvärme + FTX istället (om man bortser från den bättre komforten).

Bergvärme + FTX kan nog kosta allt mellan 100 000 kr och 200 000 kr beroende på om du gör det själv eller köper tjänsten utan vidare priskoll.

Intressant info, en fråga till (sorry om vi avviker lite från huvudämnet).
Om man installerar en FTX i ett nybyggt hus som drar väldigt lite kwh, finns risken att golvvärmen då går så pass lite att golven blir kalla på tex klinkers i badrum etc?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #89 skrivet: 07 januari 2014, 10:37:42 »
Nja, inte under uppvärmningssäsongen, men golven i ett modernt välisolerat hus är väl helt utan värme minst 7 månader/år, så klinkersgolv lär vara kalla en stor del av året om du inte kör underhållsvärme på dem.
Detta är ett av skälen till att jag inte rekommenderar någon att lägga in klinkersgolv i huset.
Dyrt, kallt, besvärligt att byta ut när det blir omodernt, svårt att hålla fogarna rena, kräver ett tätskikt för att man inte skall riskera vattenskada är mina huvudsakliga invändningar.
Sen tycker jag att det sällan är snyggt, men det är ju en smaksak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!