Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny nibe f750 men den klarar inte det  (läst 39551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2014, 20:51:24 »
men vilket visar temperaturen på hela tanken?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2014, 20:58:19 »
Tempen är inte lika i hela tanken så båda givarna visar rätt temp men på olika höjder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2014, 21:17:23 »
och skillnad mellan

framledningstemp. 1 rad EB100-BT61   23.4°C
framledningstemp. EB100-BT63   46.9°C

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2014, 21:23:50 »
I ditt räkne exempel räknade du med delta pÃ¥ 15 grader men om man bortser frÃ¥n förlusten att värma inkommande luft som mÃ¥ste värmas oavsett värme källa sÃ¥ länge man ventilerar sÃ¥ kan man räkna med ett delta pÃ¥ 30 grader (avluften gÃ¥r sällan under -10 grader) och dÃ¥ dubblas effekten och sen brukar dom som kan räkna pÃ¥ sÃ¥nt här räkna med fuktutfällning som lär ge en del energi. Men jag skulle inte valt en frÃ¥nluft vp till mitt hus framförallt inte om det vore ett lite större hus. Men antar att tex alternativet berg vp och ftx eller annan vent Ã¥tervinning blir dyrare att installera och tar mÃ¥nga Ã¥r att räkna hem. Det är en grym manual du knÃ¥pat ihop undrar om nÃ¥n pÃ¥ Nibe läst den  tummenupp
Hej "Smurfen", jag hävdar fortfarande att mitt räkneexempel är teoretiskt korrekt, orkar kompressor och förångare inte att kyla ner inneluften till -20 utan bara -15 blir kalkylen värre (inte bättre som du hävdar). Om ingen evighetsmakin har skapats blir värmeutbytet det som uppstår mellan utetemperaturen och den temperatur utblåset har. (Om du hävdar annorlunda vill jag att du redovisar var övrig energi kommer ifrån). Med dittmexempel blir kalkylen 3/4 sämre! och inte bättre!
MVH/Jonas

PS. FTX kostar bara en brÃ¥kdel av en 750, dessutom kan man fÃ¥ förvärmd luft vilket ökar komforten högst rejält! Själv Split, 140 m2  med tankar pÃ¥ passiv roterande FTX med vattenburen förvärme, endast kompressordrift ner till - 12, 80.000 i investering, 10 Ã¥rs livslängd, 18.000 i besparing per Ã¥r (näst intil tveksam investeringskalkyl med gällande elpris)

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2014, 21:33:22 »
Tror ingen flvp kyler luften till -20 har för mig att -15 är max men ofta är det nog varmare avluft. Hänger inte med på hur du räknar men du har säkert rätt ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2014, 21:35:38 »
och skillnad mellan

framledningstemp. 1 rad EB100-BT61   23.4°C
framledningstemp. EB100-BT63   46.9°C
Bt63 används även vid vv produktion och därför blir tempen hög när vp gör vv bt61 används enbart till radiator systemet. När kompressorn går för värme bör dom visa ganska lika temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #51 skrivet: 05 januari 2014, 21:39:09 »
 Glömde en sak till, flera anger att förÃ¥ngningsenergin (förÃ¥ngarpÃ¥frysning) bidrar pÃ¥setivt till energiomsättingen, och det är iofs ingen försumbar faktor om luftfuktigheten är hög inomhus, men för att Ã¥tnjuta denna energi krävs att avfrostningen i dess helhet försörjs av energi som inte tas frÃ¥n bostaden vilket jag tvivlar pÃ¥ är fallet med F750!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #52 skrivet: 05 januari 2014, 21:45:32 »
Vi räknar nog olika för mig är frånluften gratis energi som skulle gått rakt ut tex med en kanalfläkt om man inte tog den tillvara i en flvp om man nu vill ha vent i huset och således blir även avfrostningen (nästan) gratis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #53 skrivet: 05 januari 2014, 21:53:50 »
Vi räknar nog olika för mig är frånluften gratis energi som skulle gått rakt ut tex med en kanalfläkt om man inte tog den tillvara i en flvp om man nu vill ha vent i huset och således blir även avfrostningen (nästan) gratis.
Nej, nej med FLVP måste du anpassa din luftomsättning till ditt värmebehov, med FTX styr du den luftomsättning du önskar- stor skillnad!! Termodynamiken går inte att komma runt i något av fallen!
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #54 skrivet: 05 januari 2014, 22:03:28 »
De flesta ställer in sin flvp att ventilera efter normen oavsett värmebehov. Jag jämförde med en kanalfläkt som ventilerar lika som en flvp gör men visst ett ftx system är bättre men totalsumman blir betydligt mycket högre med ftx + nån typ av uppvärmning och det är nog enda anledningen att flvp säljer så pass bra. Hur mycket energi spar ett ftx system jämfört med en kanalfläkt i en vanlig villa har för mig att det inte är så mycket ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #55 skrivet: 05 januari 2014, 22:13:05 »
Vi räknar nog olika för mig är frånluften gratis energi som skulle gått rakt ut tex med en kanalfläkt om man inte tog den tillvara i en flvp om man nu vill ha vent i huset och således blir även avfrostningen (nästan) gratis.
Ja visst, den luftomsättning du vill ha är gratis (om du undantar återvinningskostnaden), men den är så mycket kostsammare att återvinna med FLVP än att ersätta den med energi från bergvärme eller Luftvärme, det går inte ihop heltenkelt! Detta är min poäng!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #56 skrivet: 05 januari 2014, 22:15:04 »
Det är därför jag har bergvärme med vent Ã¥tervinning  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #57 skrivet: 05 januari 2014, 22:18:55 »
De flesta ställer in sin flvp att ventilera efter normen oavsett värmebehov. Jag jämförde med en kanalfläkt som ventilerar lika som en flvp gör men visst ett ftx system är bättre men totalsumman blir betydligt mycket högre med ftx + nån typ av uppvärmning och det är nog enda anledningen att flvp säljer så pass bra. Hur mycket energi spar ett ftx system jämfört med en kanalfläkt i en vanlig villa har för mig att det inte är så mycket ?
80 % +20/-10 enligt datablad, men låt mig tvivla, tror inte att de har mer än max 50% verkningsgrad - 22000 Kr med 5KW förvärmningsagregat
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #58 skrivet: 05 januari 2014, 22:34:34 »
Känns inte som nån toppen lösning med 5 kw värmare behövs nog nån annan typ av värmekälla om det ska bli rimlig värmekostnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #59 skrivet: 05 januari 2014, 23:01:07 »
Känns inte som nån toppen lösning med 5 kw värmare behövs nog nån annan typ av värmekälla om det ska bli rimlig värmekostnad.
Tvärtom, med denna värmeeffek från -7 ute, 20 inne då med 15 grader in efter FTX 150 m3/h, 35/30 Vb, 20 grader ut kan du nå en riktig bra energiutbyte med riktigt bra COP? Klart att du inte du inte behöver/ skall köra 5kw (50/45)/250 m3/h, men detta mått ger en indikation på hur låga Deltan du kan köra och hur bra värmeutbyte/COP du kan uppnå!
På samma sätt väljer jag radiatorer som kan ge 2-3 ggr den effekt vid 50/45 än vad jag någonsin tar ut - överdimentionera!
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!