Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med aktivt borrdjup?  (läst 3197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
Det här med aktivt borrdjup?
« skrivet: 05 december 2005, 17:02:32 »
Behöver hjälp med att räkna ut aktivt borrdjup.  Sc:,h

Befintligt borrhål 110m placerat 4m från källarvägg.
Stabil Grundvattennivå 2,4m.
6m ned till berg
foderrör 12m (mycket sprickor)

Nytt borrhål 70m (borran står på uppfarten för att dra igång imorgon)
antar att det är ungefär samma förutsättningar för det nya hålet
6m ned till berg
foderrör 12m
40m till borrhålet (tor) där slangarna läggs på 80cm djup ca 80cm ifrån varandra.
Här bör man väl kunna tillgodoräkna sig detta som en markslinga?

Ska instalera en Nibe 8,5kW. Räcker detta eller ska jag borra ett djupare nytt hål (>70m) för att vara på den säkra sidan??

Bor i Blekinge.


mvh Soda
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 19:27:05 »
Skall du inte använda det befintliga borrhålet alls?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2005, 19:37:10 »
Jovisst, hålen ska parallellkopplas i källaren.

mvh Soda
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2005, 20:10:51 »
OK. Då blir det alltså så här.
Den biten som är i berget är 104 + 64 =168m.
Vi lägger till den övriga sträckan, men räknar bort avståndet till grundvattennivån.
Första hålet 4m + 3,6m från ytan till berget =7,6m.
Andra hålet 20m + 3,6m =23,6m.
De metrar som inte går i berg kan man bara räkna till hälften alltså 7,6 + 23,6 = 31,2 / 2 =15,6m.
Nu är vi framme vid slutsumman som blir 168 + 15,6 =183,6m aktivt.
Jag tycker att det låter fullt tillräckligt för din del.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2005, 22:43:19 »
Tack för hjälpen Snorkeljohn.

Känner mig lugn inför morgondagen.  8)

Borran är nog värd en kopp kaffe eller två trots att jag inte tycks
behöva fjäska till mig nÃ¥gra meter extra........men försöka kan man ju alltid   --/

mvh Soda
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2005, 08:09:33 »
Se till att sätta in strypventil (vridventil) på den kortare slingan och avstängningsventil på den längre.

Detta för att:

1. Kunna strypa in lagom flöde på den kortare slingan.
2. Kunna stänga av den längre när du skall avlufta den nya kortare slingan.

Jag håller med om att borran bör räcka till, och ja, du kan tillgodoräkna dig markslingan som positiv för anläggningen, dock inte lika mycket som ett aktivt borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2005, 09:14:10 »
Jag skulle borra så djupt att slanglängden blev lika på de båda slingorna. Därmed blir det automatisk balans och lika flöde.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 10:09:59 »
Ja, en god ide, men sätt ändå in ventiler för att underlätta avluftningen, du kan ju t.ex. få en höjdpunkt på "markslingan" där lite luft ansamlas, det gör att flödet blir lägre om du inte kan forcera ut luften eller strypa in slingorna individuellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Det här med aktivt borrdjup?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2005, 22:42:33 »
Tack för all info.

Det blev 79m totalt. Borran hade endast med sig 80m slang....... :-[ känns iofs som om hÃ¥let borde räcka  Sc:,h
3m till berg men foderrör 12m precis som det gamla hålet. Tydligen rejäla sprickor i toppen av berget.

Har nu några dagar på mig att sätta mig in i all fakta angående parallell inkoppling av det nya hålet. b00k

Återkommer garanterat med fler frågor...

Tack igen för alla svar och synpunkter (vilket kanonforum!!) :)

mvh Soda
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!