0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag trodde att Wilo-pumpen skulle vara inställd på längden på vattenpelare till den översta radiatorn övre punkt. Jag har den inställd på steglöst 4.4m.
OK, ingen betydelse Wilo-pumpen med tryckhöjden. Men, jag har aldrig lyckats komma upp i ett delta på 6-8 grader även fast Wilo-pumpen går på ca 75%. Men i VP på varma sidan så har jag en diff på ca 5-6 grader (BT2-BT3).Jag har 2 st kontakttermometrar (se bild tidigare i tråden) direkt efter Wilo-pumpen och sedan på returen från alla radiatorer. Det jag kommer upp i är ca 1-2 grader i diff.Vad är det för fel? Ska jag prova att minska farten på Wilo?
Sist, en ny fråga om dina radiatorer; en sak man behöver göra om radiatorerna är nya, eller använts med termostater förut, är att "strypa in dom", så att man har ett delta över varje radiator också, och att ingen radiator kortsluter (nästan samma inlopp som retur). Testa om du behöver göra detta genom att känna på varje radiators topp och botten och se at det skiljer (eller mät tempen). Andra tecken på att det behövs är om det är kallt i vissa rum, men varmt i andra. Detta förutsätter att du har tvårörssystem där radiatorerna är parallellkopplade (inte seriekopplade i ett ettrörssystem). Kolla efter gamla trådar om detta, eller starta en ny om du vill. Det är smart att börja med att ställa in radiatorerna rätt innan du fokuserar på att trimma in VP.