Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Val av värmesystem vid husköp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Val av värmesystem vid husköp (läst 2344 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Zapper
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Zapper
«
skrivet:
10 december 2013, 13:01:01 »
Citera
Hejsan, är idag på väg att inverstera i mitt första hus och behöver tips och hjälp om hur detta ska värmas upp på billigaste och bästa sättet.
Huset är sedan 1950 på 85 kvm med lika stor källare. Den gamla oljepannan är utslängd och sedan cirka 5 år tillbaka sitter det en elomax 250 elpanna. Mina planer var att koppla till en värmepump till denna panna och på så sätt få ner elräkningen en aning.
Hur stor värmepump behöver man i så fall?
Är detta en bra lösning eller ska man satsa på något annat?
Vilken värmepump ska man satsa på?
/Markus
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 859
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
SV: Val av värmesystem vid husköp
«
Svar #1 skrivet:
10 december 2013, 13:24:25 »
Citera
Mer info om huset vore bra:
Hur tjock isolering? Fönster? Planerade renoveringar?
Var ligger det?
Hur mycket el går det åt att värma det på ett år nu?
Vad har du för framledningstemperatur till radiatorerna när det är som kallast ute? (dvs hur hög temp behövs för att värma huset?)
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
Zapper
Nybörjare
Karma +0/-0
Zapper
«
Svar #2 skrivet:
10 december 2013, 13:34:35 »
Citera
Många frågor men har tyvärr inte jätte många svar, Huset är tegel hus från 50-talet som sagt och tjockleken på isoleringen har jag inte en aning om än så länge. Har planer på att tilläggsisolera och dränera källaren framöver för att få ner kostnaderna lite. Även planer på att spruta isolering på vinden där det endast ligger kutterspån idag.
Huset ligger i Kalmar så inga svinkalla vintrar.
Elen ligger på runt 20k kwh idag.
Framledningstempen idag tror jag ligger på cirka 50-55 grader.
2 glas fönster.
«
Senast ändrad: 10 december 2013, 13:44:56 av Zapper
»
Loggat
oxford
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 85
Karma +0/-0
Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
oxford
«
Svar #3 skrivet:
10 december 2013, 14:09:49 »
Citera
Med de förbrukningssiffrorna borde du klara dig bra på att docka en 6 kw pump till pannan. Finns ju rätt mycket att välja på och vad man väljer handlar ju mycket om ekonomiska preferenser. Billiga pumpar finns bl a på Jula och det finns erfarenheter av de här på forum, bara att söka reda på...
Själv skulle jag dock undvika det allra billigaste, det blir ju ändå inte så dyrt när du redan har en bra panna att koppla på en pump...
Loggat
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 502
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #4 skrivet:
10 december 2013, 14:47:09 »
Citera
Ett hus från 50 talet är nog gjort för högtemperatur. Förutom värmepump skulle jag investerat i 1 Aerotemper i källaren för att kunna hålla lägre framledningstemperatur.
Värmepumpar är mycket effektivare och mer ekonomiska vid lägre temperaturer på framledningen.
Valet av märke spelar inte så stor roll det viktigaste är att den blir instalerad på ett bra sätt så du inte tvingas köra den på onödigt hög framledningstemperatur.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
oxford
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
oxford
«
Svar #5 skrivet:
10 december 2013, 16:22:27 »
Citera
Jag skulle nog säga att det faktiskt är troligare att det är lågtemp om det är byggt på femtiotalet, det är vanligt med överdimensionerade radiatorer i så gamla hus. Men det är viktigt att veta vilken framledning som behövs. Zapper, du skrev att du hade en framledning på 50-55 grader, är det i smällkalla vintern som det krävs de temperaturerna, eller behövs det redan vid nollgradigt väder? Är det 50 vid minus femton är det helt ok, annars om den drar den framledningen redan vid nollan får du dålig effekt från en luftvattenpump...
Loggat
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.
Zapper
Nybörjare
Karma +0/-0
Zapper
«
Svar #6 skrivet:
10 december 2013, 16:37:47 »
Citera
radiatorerna i huset är modell stora. Sist jag var i huset så hade rörmokarna precis bytt rör till radiatorerna i källaren så mycket möjligt att de hade skruvat upp tempen en aning för de va över 20 grader där nere men ingen termostat styrning på elementet. tanken är ju att koppla på en utedel till denna pannan och få ner uppvärmningskostnaderna en aning. Jag har inte hunnit sätta mig in i värmesystemet så mycket ännu.
Loggat
oxford
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
oxford
«
Svar #7 skrivet:
11 december 2013, 11:03:50 »
Citera
Just din panna har det frågats om tidigare:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50661.msg514234#msg514234
Se även
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53624.msg551532#msg551532
«
Senast ändrad: 11 december 2013, 11:26:43 av oxford
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1419
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Hres
rikardagren
macman
TS Comfort AB
Börje__
fila
Smurfen.
Borken1
berkan
AdamHagberg
ing
Zyberdude
AÖd
jälldorf
Raecer
Nocoll1948
Josth
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info