0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Radiatorerna är betydligt svalare i mot nedkanten, vid returen är det ingen större skillnad mot inlopp (lite kallare dock)
Är det enrörssystem, dvs det ett antal seriekopplade radiatorer i en eller flera slingor, eller är det så att alla radiatorer är parallellkopplade (tvårörssystem)?
Då skulle jag rekommedera att du köper/lånar en IR-termometer och mäter temperaturen upptill på radiatorn och nertill vid utloppet. När det är nollgradigt ute och pumpen har gått minst en kvart utan tillsatsel inkopplad bör det var minst 5 graders temperaturskillnad över radiatorerna. Är det mindre avger de inte så mycket mer värme utan bidrar bara till att höja returtemperaturen i onödan. Stryp flödet över radiatorerna med mindre än 5 graders temperaturdifferens. Kontrollera först att temperaturdifferensen över pumpen är 5-10 grader. Det värdet är ju detsamma som det flödesvägda medelvärdet för alla radiatorer. I mitt fall kunde jag få ner elförbrukningen till värmepumpen ca 5 % genom att trimma in radiatorerna.