0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är i första hand antal starter som sliter på vp:n. Har du angett rätt siffra? Drygt 5000 starter på 12 år ger mindre än 2ggr/dygn?.
Hej på er!För ett par veckor sen flyttade jag till min första villa.Enplan med inredd källare -68, ca 112+128 kvm (garageinkluderat).Bergvärme, Nibe 1210-7 installerad 2001. okänt borrdjup (ska jaga installatören).Radioatorer, blandat enradiga och tvåradiga.Jag håller på att sätta mig in i hur det hela fungerar mer i detalj.Men jag har lite driftdata som jag skulle vilja få kommentarer på.vp-tid ca: 49000 hvpstarter: 5669ts-tid:2496hKurva 9 bor i (östergötland)Jag upplever att den går i princip konstant nu när det tempen legat runt 0°C och under.Jag har puttat fram kurvan til +1.
Lite klen som sagt, den har samma gångtid/år som min pump. Hur är det med radiatortemperaturen nertill vid utloppet, går det att känna en märkbar skillnad eller är det ungefär samma temperatur ut som in? Anledningen till frågan är att det är vanligt med radiatorer som "kortsluter" cirkulationen vilket gör att värmepumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. I sådana fall är det ofta små radiatorer eller radiatorer nära pumpen som får för högt flöde. Låg värmebärardifferens och grova rör är lite varningssignal för mig. Med tanke på att det inte är många starter vintertid bör den kunna gå 5 år till.
Titta om du hittar din brunn i brunnsarkivet, klicka på markeringen så kommer mer information om hålet..http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/kartvisare/kartvisare_grundvatten.html
När slår Nibes räknare över? Kanske runt 65000? Det skulle göra 14-15 starter per dygn i snitt.
Det vet vi inte säkert, troligvis är det ingen större fara att sätta in en större värmepump, vilken temp har du på inkommande och utgående KB?Tänk på att det enda du sparar med en större pump är ca 200 timmars eltillskott, ingen större mängd energi alltså, så det befintliga borrhålet kommer inte att belastas sååå mycket mer.En ny värmepump har högre COP, och tar på så sätt ut lite mer effekt från borran, så dessa två saker tillsammans kanske belastar ditt borrhål med totalt 1500-3000 kWh mer/år, eller en ökad belastning på ca 30%.Om du går från en 7 kW till en 10 kW VP så sparar du alltså i runda slängar 1500-3000 kWh mer/år än idag.Dels tack vare högre COP och dels tack vare mindre eltillskott.Ha i tanke att Nibes gamla 7 kW värmepumpar gav 7 kW vid 50 grader framledningstemp, deras 10 kW värmepump idag ger inte mer än 8,55 kW vid 50 graders framledningstemp.Deras 8 kW VP ger 6.7 kW vid 50 grader.