0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du köper större radiatorer får du kanske strypa lite mer på grundflödesventilen på kopplen, men rent generellt finns det inga nackdelar med för stora radiatorer, så länge de dimensioneras jämt i hela huset.Med klena rör är det en fördel om radiatorerna kan ge hög uteffekt trots låga flöden och låga temperaturer.Jag har dimensionerat mina radiatorer för ca 65W/m2, och det ger ca 44 graders vbf vid DUT (som är -30 grader i Piteå)Hus längre söderut brukar vara sämre isolerade, så jag gissar att runt 60-65W/m2 kan vara ett lämpligt värde för dig om de inte blir allt för stora för att passa i huset...När det gäller installatörerna så är det väl tyvärr så att de inte alltid vet vilka system som kommer att fungera och vilka som inte kommer att fungera.Om de inte vet bättre är det lite svårt att bli arg, mer besviken.Vet de att det blir problem, men ändå säljer, jag då kan man bli arg.Visst är det surt att du kanske tvingas byta radiatorer, men å andra sidan skulle du nog ha blivit tvungen att göra det nästan oavsett vad du hade valt, inga värmepumpar mår bra av att gå med 60 graders framledningstemp.Du lär inte ångra ett byte av radiatorer, även om det svider ekonomiskt och gör din kalkyl avsevärt mycket sämre.Du får se det positiva i att det höjer husets värde.
Nja, i och med att det alltid passerar ett delflöde förbi enrörskopplade radiatorer är det nog rimligt att anta att deltaT på varje enskild radiator även här blir lite större än temperaturfallet över själva radiatorns fram och returedning.Om tempfallet över varje radiator är 1 grad, och man har 7 radiatorer, och har ett totalt deltaT på 7 grader så innebär det ju att inget vatten alls har passerat förbi radiatorerna, allt har gått igenom radiatorn - det skulle ge ett enormt tryckfall i slingan...Nu vet jag inte exakt hur stor andel av vattnet som gör över radiatorn, och hur mycket som går förbi, men man bör ha ett högre deltaT på själva radiatorn än vad man har på till/returledning.
Bor du i Skåne? Åk ut till Watts utanför Lund, de har riktigt billiga radiatorer och koppel. Jag köpte alla mina på deras outlet, tror att 8-9 radiatorer MED koppel gick på 6-7 kkr om jag inte missminner mig. De har en hemsida www.billigaelement.se Har även kompletterat med 2st stora C33or, kostade 11-12 hundra stycket.
De är helt ok kvalitet, de slänger också med riktiga konsoler istället för plåtvarianten som ligger i paketet. Airfel verkar vara tillverkade i Turkiet, men bra kvalitet för pengarna, inga som har flagnat eller beter sig märkligt. Hittar du dina storlekar i outleten, (de brukar uppdatera denna ibland med nya) så kan du komma billigt undan.
Någon som har bra kunskap om det finns någon fabrikat på radiatorer som är bättre än något annat?Såg att rinkaby rör säljer Purmo och dom verkar riktigt fina men det finns kanske billigare att köpa någonstans som är minst lika bra?