0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att strypa till garaget är helt rätt, du bör kolla alla radiatorer och se så att du har cirkulation i dem, på enrörssystem släpper man alltid förbi ett delflöde i kopplet, så allt vatten passerar inte alla radiatorer.En IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html är ett bra hjälpmedel för att få en bra överblick över systemet.Varje enskild radiator skall ha ca 5-10 graders deltaT över sig, har du mindre än så har du onödigt högt flöde,. har du mer än så har du för lågt flöde.Mät längst upp och längst ned på radiatorn. (inte på rören in/ut då det på vissa koppel smiter iväg vatten genom kopplet)Om du har för lågt flöde kan du ha kärvande termostater, eller ett system som är så smutsigt att du får flödesproblem.Att sätta in en Inverter med aningen för hög uteffekt är ingen fara, hellre det än för låg uteffekt och on/off-kompressor.Att en CTC skulle vara bättre har jag svårt att förstå. CTC eco-el med sin slingberedare och elpatroner som toppar vid höga framledningstemperaturer kan vara rena katastrofen i hus som har behov av hög kurvinställning.Jag tycker inte du skall göra något alls innan du har koll på flöden och deltaT i alla delar av ditt system, och dessutom deltaT över varje enskild radiator.Fryser ni för tillfället, så höj kurvan och ta dig tid att justera in systemet så bra som möjligt innan du gör mer.Har ni väldigt klena stammar till slingorna så kan för stora radiatorer innebära att du får väldigt hög deltaT över slingorna, och de sista radiatorerna kan bli kalla.Men än en gång, kolla alla slingorna och se så att du inte har "kortslutning" i någon av dem = ett väldigt stort flöde med låg eller obefintlig deltaT gör att du får för lite flöde/energi till de övriga slingorna/radiatorerna.Du har ett skapligt nytt hus med FTX, så du borde inte ha så extremt stort effektbehov tycker jag.
Här ser du skillnaden mellan enrörs och tvårörs koppel.Flödet avgörs av venturiprincipen, termostaten, flödet, difftryck, naturlig konvenktion samt hur ren anläggningen är.Om du har för dåligt flöde, skitiga radiatorer som gör att utloppet håller på att plugga så kan deltaT bli väldigt lågt i ett enrörsystem, i normalfallet skall deltaT vara högre i ett enrörs system med flera radiatorer i serie än det är i ett tvårörs system.Kolla flödena, och kolla deltaT över varje radiator och försök balansera flödena så bra som möjligt.Jag tror du kan få till det där rätt bra med lite engagemang, envishet och upptäckarlusta.Fast jag TYCKER att din installatör borde ha gjort i vart fall en grovjustering, och instruerat dig hur du på egen hand kunde gå vidare.Sorgligt nog så är det inte så många installatörer som verkligen vet vad de håller på med.
Kan det vara så att radiatorerna är underdimensionerade sen huset byggdes med kanske?.............När du beskriver Delta över ett element är det skillnaden mellan in och ut då? För om jag nu har 6 radiatorer och 5 graders tapp över varje då får man ju knappt någon retur temp alls men det kanske är meningen?
Men kontentan nu är väl lite att det verkar som jag har ganska bra snurr i mina gamla 12mm rör och skulle då klara större nya radiatorer och då kunna sänka framledningstempen och få behagligare inne när det är kallt ute.?
Kolla gärna deltaT över enskilda radiatorer nu igen.
Rickard tänkte nog på tvårörssystem där radiatorerna är parallellkopplade. Där ska differensen över varje radiator vara minst fem grader när pumpen har gått en längre tid.
Hej RickardMätte precis och på något element hade jag en skillnad på ca 2 - 2.6grader mellan upp och nere på elementet.Svårt att mäta för man får mäta mitt på en tub och det känns lite så där men man får ju ett hum om hur det ser ut iallafall.Hittade 2 gamla ventiler i garaget som har legat här sen jag köpte huset och den ena är en sån utan flödes justering och där är typ ett 8mm bypass hål mellan inlopp och utlopp.Sen på den andra där det finns justering är där som ett vred som vrider en lucka som sluter till utloppet ur ventilen.Skulle nog varit såna på alla elementen så hade man kunnat strypt ner det mer kanske och fått det lite bättre.Men om man köper nya radiatorer och typ danfoss koppel för 1-rörs system då har man väl alltid denna justerings ventilen för flödet eller?