Hej min svärfar har ett Problem med en Thermia MK/MKR 200 årsmodell -95.
Nu är det så att han har varmvatten till kranarna, men inget i elementen.
Började med att ett rör till hans vattenpump hade gått sönder och han bytte det o startade om systemet och efter det hade han bara värme i elementen på bottenvåningen.
Hjälpte han med felsökning och hittade bl.a en ventil på röret till övervåningens radiatorer som läckte, köpte ny o bytte men ingen skillnad. cirkulasionspumpen var väldigt varm men inte mycket till värme på rören och ställde man pumpen i läge 1 stannade den och mellan steg 2 o 3 hörde/kände jag ingen skillnad.
Han köpte då en ny cirkulationspump av grundfors men ett annat märke minns ej vilket men det skulle vara bra sa dom (2900kr)
Jag har hela tiden haft känslan att han inte har tillräckligt med vatten i tanken men hittar ingenstans där man kan fylla på. Expansionskärlet verkar vara helt och har ca 2 bar när jag kollar trycket.
Efter byte till den nya cirkulationspumpen så har han ingen värme alls i några element. pumpen blir varm och en bit av röret låt säga 30-40 cm håller bra värme sen kallnar det av mer o mer.
Nån som är duktig på detta som har nåt råd..börjar bli kallt för honom nu.
När jag luftar elementen på bottenvåning kommer bara kallvatten med ganska dåligt tryck på övervåningen kommer ett snabbt psst sen inget mer.