Hej,
Vi flyttade in i vårt hus för ca 2 månader sen. Har F750 frånluftsvärmepump med vattenslingor i plattan och vattenradiatorer på övervåningen, allt drivs av pumpen. Har några issues men börjar med det största problemet. Ca en gång varje dag lägger kompressorn av och i servicemenyn står det att larmet "hög kondensor ut-temperatur" har löst ut. Gradminutrarna tickar då på och el-tillsatsen kickar in och kör helt alena. I larmmenyn står att larmet återställs vid nästa kompressorstart men såvitt jag har kunnat se så startar aldrig kompressorn om, förutom om jag manuellt stänger av och startar om pumpen. Kör autoläge, vatten/värme 20/20 min, gradminutrar -60 för värme, -700 för tillsats, diff mellan tillsatssteg 20. Filtreringstid 0 dvs den använder aktuell utetemp. Kör kurva 9, ingen förskjutning. Har rumstermostater från uponor i varje rum på bottenvån som jag har vridit upp till max (ser ut som en skiva med streck på en halvcirkel) vilket jag har förstått kan vara en smart lösning om man tex har kamin och eldar ibland (vilket vi gör). Finns ett vred i tvättstugan på vattenledningarna (typ som en termostat på gamla element) som står på 9 dvs max. Har inte alla luftventiler i väggarna öppna för det blir sånt fruktansvärt kallras, ska det verkligen vara så? Tänker på när det är -20 C ute och så släpper man in den luften... huvva. Har iaf såna här:
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tlf-invaendig-del.php?group=prod_prod_grp-s1%2F237Vid tillfället jag läste av senast såg värdena ut enl följande:
Beräknad framledning: 39,7 C
Utetemperatur (BT1): 1,8 C
Frånluft (BT20): 21,7 C
Avluft (BT21): 14,6 (hög så klart iom att kompressorn inte går...
Status tillsats: 1,5 kW
Framledntemp 1 rad (BT61): 35,0 C
Returledningstemp 1 rad (BT 62): 28,0 C
Rumstemp (BT50): 22,6 C
Kondensor fram (BT12): 28,1 C
Gradminuter: -751
Aktuell kompressorfrekvens: 0 av 107. (Har aldrig sett den gå upp över 120 hz men det kanske är absolut max?)
Värme: dT börvärde 7,2 C
Värme: dT är (BT12 / BT63)-BT3: 7,5 C
vv laddbörvärde: --C
vv laddärvärde (BT12/BT63): 35,7
Hastighet värmebärarpump: 23%
värde lufthastighetssensor: 121,7
referens, lufthastighetssensor: 118,8
minskning från referensvärde: -2,4%
förångare (BT16): 17,3 C
Medelutetemp: 1,8 C
Hetgas (BT 14): 63 C
Vätskeledning (BT15): 30,9 C
Suggas (BT17): 21,8 C
Kondensor fram (BT12): 28 C
VB fram (BT63): 35,6 C
Kondensor retur (BT3): 28,2 C
Inverter: 22 C
dT inverter - frånluft: 0,2 C
Överhettning (BT17-BT16): 4,5 C
Fläkten inställt på 78%.
Pheew, många värden men jag själv har absolut ingen aning om vad som kan vara fel. Kan tillägga att den kanske kör avfrostning varannan timme eller liknande...
Är det någon som har lust att fundera lite och hjälpa en stackars familjefar? Rörmokaren är så sjukt svår att få hit vilket börjar göra mig riktigt irriterad... Är det ngt filter jag ska rengöra, är vredet på vattenledningen på fel värde (gissar att detta styr fördelning mellan elementen på öv och plattan), ska jag ställa om rumstermostaterna?
En annan allmän reflektion jag har är att jag tycker kompressorn tar lite väl lång tid på sig att på egen hand nå tex 40 framledningstemp och relativt ofta hinner den gå in i avfrostning eller så går eltillsatsen på och så kör dem tillsammans upp och betar av gradminutrarna. När kan man förvänta sig att kompressorn ej klarar av att köra på egen hand? Vid 0 grad ute? Som sagt, ibland funkar det men ibland blir det ovan larm...
Ser också att jag har en Grundfos Alpha 2L grunka

inkopplad ovanför vredet på vattenledningen, gissar att det är en cirkulationspump. Den är inställd på inställning "II", vet ej om denna bara pumpar till plattan eller även duschar etc...lite halvdåligt tryck i duschen men det kan ju bero på sån "ekonomidusch" iaf på handduschen...
Edit: Kollade nu och hastighet värmebärarpump var uppe i 90% och överhettning var nu endast 0,9 C. Gradmin 890 nu... tillsats 5,0 kw, ingen kompressor igång... Vet ej om det hjälper ngn...
/Nybörjare