0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det är fler som har liknande problem med sin Nibe 750.Det jag funderar på är om det är avlufttemp den reagerar på när det står "kondensor ut-temperatur".Det verkar som att givare BT21 ligger i kondenstråget, och det är lite tokigt om den då påverkas av kondensvattnet, då kommer den visa fel temperatur.Kolla (och prova gärna att logga) hur BT21 och BT16 bär sig åt när kompressorn går och avfrostar?
Du frågar om en Grundfos Alpha 2L cirkulationspump. Kan det kanske vara cirkulationspumpen för golvvärmen du menar, om du har en separat sådan? (Om du postar bilder på hur golvvärmefördelaren och radiatorerna är kopplade till värmepumpen kan vi kika efter eventuella bekymmer där).Sedan det där med kallras; som det postats i många trådar här i forumet: ju färre ventiler du har öppna desto mer kommer det dra ur varje. Så öppna alla ventiler istället, utan kanske någon enstaka kritisk (typ placerad ovanför tv-soffan) så kommer du märka att draget ur varje blir mycket mindre!
Låter precis som det problem jag haft med min Nibe f750. Har du tempgivare till varje rum?Låt dessa stå på för fullt. Låt Niben bestämma temperaturen i huset istället. Det som händer när du eldar är att tempgivarna stänger termostaterna = Dåligt flöde Hög kond ut varning. Tar länge innan tempgivarna säger till termostaterna att öppna igen. När dom öppnas får pannan får jobba för fullt! Låt tempgivarana var fullt öppna i dom flesta rummen. Eventuellt lägre i ett rum du vill ha kallare i exempelvis sovrum.
Reagerade på ditt låga BS1-värde kontra fläkthastighet redan häromdagen men glömde visst posta. Hur stort hus har du?