Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning  (läst 9542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avfrostning
« skrivet: 03 december 2005, 21:23:42 »
Hur ofta avfrostar er LL vid temp mellan -2 till +3?
Hur lång är avfrostningen?

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #1 skrivet: 03 december 2005, 22:03:33 »
Allt mellan 0 - 3 ggr kan nog anses normalt ( 0 och 3 ggr vid lite exrema situationer).  Sc:,h
Min E9DKE tar nog  straxt under 10 min på sig !  :-\
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Avfrostning
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 01:03:21 »
Jag har en gammal Gester Air som har fått problem med avfrostningen. Den vägrar frosta av och utedelen fryser till totalt. Någon enstaka gång så avfrostar den, men jag kan inte se något samband med något.

Hur känner maskinen av att den har frostat igen? Är där t.ex. en vinge som känner luftströmmen och som kan ha fastnat?

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2006, 00:54:02 »
c:a 1 g/ per 60 - 80 min, c:a 7 min
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Avfrostning
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2006, 10:06:31 »
Samma som ovanstÃ¥ende  ::)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2006, 16:27:11 »
Jag har en gammal Gester Air som har fått problem med avfrostningen. Den vägrar frosta av och utedelen fryser till totalt. Någon enstaka gång så avfrostar den, men jag kan inte se något samband med något.

Hur känner maskinen av att den har frostat igen? Är där t.ex. en vinge som känner luftströmmen och som kan ha fastnat?

Gester air känner jag inte igen men antar att det är en on/off värmepump, och avfrostningen brukar inte vara särskilt avancerade på dessa,
Ofta en tidursfunktion med en tidcycel någonstans mellan 30-120 min och om temperaturen vid givaren känner ett antal -grader efter denna tid så gör maskinen sin avfrostning
fram tills att temperaturen på givaren har ett visst antal +grader eller max 10-12min då denna avbryts, givaren är placerad i en hållare på ett rör från batteriet i utedelen du kan kolla genom att skruva av plåtarna och se efter så att givaren fortfarande har god anliggning mot röret!
Invertermaskiner  har oftast ett flertal tider mellan avfrostningarna beroende pÃ¥ utetemperatur mm.   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2006, 17:30:07 »
Nu har det varit 3-5+ grader i 3 dagar i Gävle och pumpen har endast avfrostat någon enstaka gång.. typ 3 liter totalt på 3 dygn... Härligt!
Panasonic E24CKE

Utloggad gonzol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2006, 08:25:12 »
Jag har fått en Sanyo 123an installerad för 11 dagar sen.Huset är på 177kvm. Först hade jag problem att hålla uppe värme. Det varierade mellan 17-19°C beroende på vilket rum man befann sig i :'(. Efter jag har flyttat fjärrkontrollen med inbyggd sensor närmare aggregatet har jag en jämnare temperatur i hela huset på 19-20°C :).
Problemmet jag har haft hela tiden är avfrostning. Min maskin avfrosta efter varje 30min-körning, och varje avfrostning tar ca 15min :'(. Någon som vet vad det beror på? Kylfirman som har installerat pumpen har inte installerat Sanyo innan, därför kunde de inte ge ett direkt svar till mig.



Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Avfrostning
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2006, 09:40:44 »
Jag har fått en Sanyo 123an installerad för 11 dagar sen.
Problemmet jag har haft hela tiden är avfrostning.
Min maskin avfrosta efter varje 30min-körning, och varje avfrostning tar ca 15min.


Avfrostningen är begränsad till max 12min enl servicemanual.
Min pumps avfrostning går på  6-8 min vid 21 grader börvärde. Är det kallt runt innedelen så blir avfrostningstiden betydligt längre har jag noterat. Att den avfrostar ofta kan kanske bero på att pumpen går på max.

Tips: Sätt ett rimligt börvärde (21 ºC) så att pumpen har en chans att gå på dellast. Värm upp huset med ordinarie uppvärmning till 20-21 ºC så att pumpen går på dellast och stäng sedan av och kör sen bara på pumpen så kanske läget stabiliserar sig.

/Storsparare

Utloggad gonzol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2006, 11:03:26 »
Hej Storsparare,
Tack för tipset. Jag har faktiskt testat och värmt upp huset en gång och stäng sedan av värmeelementerna och körde sedan bara pumpen. Först tyckte jag det hade stabiliserat sig men igår upptäckte jag det avfrostade ca var 30:e min igen. Utetemp. varierade mellen 0 - -5°C senaste dagarna. Jag har faktiskt ställt in 22°C och max fläkthastighet för att får ut värme till hela huset. Ska kanske sänka ned till 21 och testa igen. Hoppas den kan hålla 19-20°C då också.
Hur stort är ditt hus? Vilken temp. har du inomhus om du ställer in 21 som börvärde och vilken fläkthastighet kör du med? Hur har du ställt flapen? Hur långt ifrån aggr. har du placera fjärren?

När jag ringde till återförsäljare för Sanyo sa hon 123an är alldeles för liten för mitt hus på 177kvm. Så sa de inte när jag höll på och kolla upp vilken pump jag skulle ha. Då menade en annan kille att det skulle räcka. Nu ångrar jag att inte specificera på papper vilka krav jag hade.

Tips från alla är välkomna!

/Gonzol

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Avfrostning
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2006, 13:29:13 »
Radhus 1950 100m2 2plan. Vinge i högsta läget. Flapp riktade både höger o vänster men inte förbi snäppläget. Fläkt max. Fjärr 2m från på sidovägg 1,65m upp börvärde 21°C. Normaltemp 19-20,5. Som kallast -14 ute varvid pumpen drog runt 900w och då stödvärmde jag på natten med litet element med elektronisk termostat i kallaste sovrummet på övervåning från +18,5 till +19,5 grader (för kattens skull  Sc:,h ). Sen 1 januari 394 kwh för pumpen (=566w/timme).

Svårt att välja pump med högre effekt eftersom ingen sådan finns testad, man vet inte vad man får. Vid -7°C - 0°C ger den 3,5 – 4kw så du kanske ska komplettera med elektriskt element (helst med elektronisk termostat) i kallaste rummet. Det kan mycket väl göra susen och balansera upp det hela varvid pumpen får gå med bättre verkningsgrad!

Sätt även fjärren i närheten av innedelen och tillräckligt högt upp så att den inte får för mycket kall returluft för annars är det svårt att få pumpen nöjd har jag märkt. Prova även med innedelen som tempgivare för att se vad som händer.

« Senast ändrad: 30 januari 2006, 16:34:25 av Sparare »

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Avfrostning
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2006, 16:34:41 »
Avfrostning !
Jag kollade just nu , 2006-02-08 kl 14-16 vid -3.
Bor 3.5 mil no Stockholm, grisigt trist väder,
om det påverkar, men tror inte jag eller pumpen.
Min Fujisu avfrostade 2 ggr med mellanrum på 
1 timme och 50 minuter, och det tog 8-10 minuter.
Alltså ca varannan timme.
Det blir ju oxå mycket vatten !!!!
Hej då o ha kul.
 *vinkar*
   
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2006, 08:53:44 »
Nästan till alla VP är tillverkade på samma sätt - att avfrosta 1 gång per timme.
Intervallerna bör inte vara längre än ungefär 10-12 minuter.

Elektroniken känner av detta med en givare som sitter i ett dykrör på förångaren,
som förklarad ovan av 'Bosse'. Avfrostningen bryts när givaren återigen känner
av det som motsvarar en tillräcklig avfrostning (24-26 grader??!!), eller att hela
intervallen har avslutat (10-12min).

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avfrostning
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2006, 20:18:14 »
Hej
Jag har en Panasonic PE9CKE, den avfrostade 5:37 den 1:a feb temp 3,5 grader, nästa avfrostning sker inte förrän 2:55 den 2:a feb temp -1,1.
Jag har ibland långt mellan avfrostningarna och tycker det är märkligt att man lagt in i vissa modeller att den skal avfrosta var 40:onde minut, det är ju märkligt att min snikpump sklle ha bättre kontroll på avfrostningen än dessa nyare modeller.
Man undrar varför.

MVH
Messer

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2006, 20:59:41 »
Till messer

Om vi laborerar lite med tanken att nånting är fel så borde ju pumpen vara
fullpackad med is om den gick nästantill ett dygn mellan avfrostningarna.

Derimot om du haft så varmt inomhus, och så låg inställning på termostaten,
att pumpen ej varit igång mycket detta dygn så förklarar ju det saken!

Det låter som att pumpen gick nästan ett helt dygn utan stopp mellan två
avfrostningar - vilket är helt på tok....

BjörnK
« Senast ändrad: 10 februari 2006, 21:01:19 av BjörnK »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 360
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!