Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning  (läst 9543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2006, 21:20:33 »
Min IVT avfrostar när utedelen har samlat på sig såpass mycket frost att den inte kan dra igenom tillräckligt med uteluft längre för att fungera ordentligt. Efter avfrostning är den alltid helt ren. Den tycks avfrosta tills jobbet är klart, kan ta uppåt 10 minuter i värsta fall. Strax över noll till -4 vid fuktig väderlek så måste den avfrosta ofta, kanske 3 ggr/h, vid -20 och torrt så kan det gå åtskilliga timmar mellan varven. Ju kallare det är desto längre tid tycks avfrostningen ta men det kan jag ju kolla upp vid intresse.

Avfrostar den ofta blir det naturligtvis mycket kondensvatten per dygn, sker det mera sällan så blir det mindre. Jag skulle bli förvånad om inte alla moderna pumpar har en avfrostningsautomatik som på ett eller annat vis försöker känna av behovet. Uppenbarligen är det inte bra för effektiviteten om avfrostning sker utan anledning eller för sällan.

Min utedel finns fullt synlig utanför ett källarfönster så det är lätt att kolla beteendet.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avfrostning
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2006, 23:29:20 »
Hej igen, ja det var inte riktigt bra dag så jag letade fram en bättre, den 18-19 januarie.
ute-tempen sjönk från -6,6 till -7,8 från klockan 19:04:16 den 18:e till 05:46:47 den 19:e och under den tiden blev det ingen avfrostning.
Mitt hus är sen 1920 talet och elvärmen avstäng och ingen eldning gjordes.
Ja det blir lite kallt på övervåningen men man får stanna nere på vintern, måste ju testa vad som behövs och vad jag tål.
Jag ser egentligen ingen svårighet i att mäta fram när det är dags att avfrosta, det är väl nästan bara att mäta temp-diffen över utedelens paket, om man inte får ut värme ur uteluften så är det väl dags men dom kanske inte tänkte på det.

MVH
Messer

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2006, 14:11:19 »
Hej igen, ja det var inte riktigt bra dag så jag letade fram en bättre, den 18-19 januarie.
ute-tempen sjönk från -6,6 till -7,8 från klockan 19:04:16 den 18:e till 05:46:47 den 19:e och under den tiden blev det ingen avfrostning.
Mitt hus är sen 1920 talet och elvärmen avstäng och ingen eldning gjordes.
Ja det blir lite kallt på övervåningen men man får stanna nere på vintern, måste ju testa vad som behövs och vad jag tål.
Jag ser egentligen ingen svårighet i att mäta fram när det är dags att avfrosta, det är väl nästan bara att mäta temp-diffen över utedelens paket, om man inte får ut värme ur uteluften så är det väl dags men dom kanske inte tänkte på det.

MVH
Messer

Problemet är att det inte blir någon temp diff, detta på grund av att köldmediet kokar jämnt genom hela förångaren, och tryck och temp hänger ihop,
möjligtvis mellan utetemperatur och röret efter förångaren och där sitter det redan givare.
Men en tanke vore att en väldigt exakt strömmätare mätte strömmen till utefläkten och när fläkten börjar att gå lättare på grund av att luftflödet minskas så startar man avfrostningen. Det finns så kallade Elfivakter som avkänner cos-fi väldigt exakt detta borde vara brukbart men förmodligen ett för känsligt redskap som skulle kosta injusteringar och fler reklamationer, man blir dessutom tvungen att byta motor och matningsspänning till 380v växel.
« Senast ändrad: 11 februari 2006, 14:18:04 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!