0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det sitter någon typ av grej ovanför pannan som verkar koppla ihop ett rör med kranvarmvatten rören.Finns ett vred med +\- på och den står Max öppen.
Duschblandarna är kopplade som alltid, varm på vänster rör och kallt närmast termostater eller vad man kallar den.inte 100% självklart som en släkting upptäckte med en blandare hemtagen från canada...
Vrider jag på duschen på full värme och flöde så blir blandaren Varm på inloppet iaf.
Nu slår det mig, i en liknande tråd för nåt år sedan så var orsaken till klen värme i duschen att kallvatten ginade över till vv i en defekt blandare nr 1 så att vv som kom fram till blandare nr 2 blev utspätt på värme. Hur många blandare har du?
Nu har du ju fått ett antal handfast råd, om du inte följer dem lär du fortsätta att famla i blindo.1. Kolla temperaturen på röret in i bladningsventilen (den som sitter ovanför/vid pannan) - det skall vara lika varmt in som ut från den om den fungerar som den ska. (Att den är ny är ingen garanti för att den fungerar).2. Följ rören från duschblandaren uppe, den som är bytt?, någonstans kommer rören ut från väggen, och kolla hur varmt röret är.Är röret 50 grader varmt men du bara får 30 grader i duschen så är det:1. Fel på den nya blandaren, eller en justering som behöver göras.2. Kallvatten kommer någonstans in i vv-ledningen, som någon itdigare skrev så kan de hända om det är fel på blandare nummer två.En annan sak som jag vill ha klagjort är att du vet att det finns en manuell spärr på alla blandare som du kan behöva påverka för att få full värme, känner du till det, och har du "öppnat" spärren när du frsöker få max värme i duschen?Att följa upp tappvarmvattenledningarna och med hjälp av en termometer är inte speciellt svårt, en IR-termometer kan vara ett bra hjälpmedel: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.htmlTänk bara på att en IR-termometer på blank metall kan visa lite vad som helst, sätt gärna en bit maskeringstejp på rören innan du mäter.