0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Prova sökfunktionen i forumet, så får du se.
Hej!Ja att söka på Onzza ger inte så mycket om det är info relaterat till detta man vill ha tag i.Hur som, jag har nyligen inhandlat en E9DKE från Onzza med deras stora installationssats, värmekabel samt 5m rör. Håller på att installera denna nu i dagarna.
Jag har köpt en E9DKE från nämnda företag och installerat själv för 3 veckor sen. Jag förberedde mig genom att skaffa så mycket info som möjligt här på forumet. Bl.a manualen från Kaltebast, inlägg om vacuumsugning,mm. Är själv behörig elektriker och har även jobbat med pneumatik och hydraulik, dock aldrig med kylmedia. Jag tog det väldigt lungt vid installationen, som tog ca. 5 timmar. Skulle nog fixa det på 3 timmar nu med lite erferenhet. (värst var att borra hålet i väggen!!!).Är så långt nöjd med detta. Har redan sparat en tusenlapp i november jämfört med tidigare förbrukning. Inga problem med avfrostningen än så länge. Som värst -10 hittills. Håller lätt 22 grader i alla rum (24 i hallen där pumpen sitter).Huset är välisolerat 1 1/2 plan på 140 m2 med öpen planlösning och treglas fönster. Ingen stödvärme används ännu.
OK! Då räknar vi med att en installatör enligt Citcops register kommer och monterar den maskin jag kunde ha inskaffat själv. Vad kan de ta, jag har ju "alla"(?) prylar inköpta för straxt under 18000:-, nej förresten har jag köpt min HE9 via Cicop så är deras frakt 3-400:- högre så då blir det ca. 18300:- att utgå ifrån. Var var vi nu? Jo, en inhyrd installatör var det... Kan vi räkna med att de kostar 3000:- kronor? ? ? Då står vi på ca. 21300:- i inmonterat skick. Vad har jag så långt "tjänat"? Jo, cirka 2300:- (23500:- minus 21300:-), inte så illa kanske...