0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Så här har min pump funkat senaste tiden:Grön=kompressorfrekvens, Röd=elpatron, Blå=inomhustemp, utomhustemp ligger nära noll så den syns inte, Orange=gradminuter men jag har skalat ned för att få bättre synlighet, så -100 betyder alltså -1000gm.Utetemperatur har legat mellan 1,5-4 °C med en medeltemp på 2,85 °C.Innehåller en omstart, en sväng med eldning i kamin och en sänkning av gm för tillsats från -700 till -1000.Ska bli lite minusgrader till nästa helg, blir väl mer tydligt då i ev labbande hur det slår när värmebehovet ökar.
man ser tydligt att de långa avfrostningar gör att du tappar GM, men inget nytt under solen där...däremot är man lite nyfiken på hur de kunde återhämta sig så snabbt, antar att det var utetemperaturen som ökade så den slapp kämpa så hårt? För kompressorfrekvensen gick ner. Det verkar dessutom som att kompressorn klarar av köra längre stunder utan avfrostning vilket är kanon. Det kanske är det som är kompressorbalans som JonasB pratar om? Detta beteende är väl att eftersträva.Nu har jag kollat VV tempen som du nämnde förut. Min laddar till 50 grader (BT7, topp), men jag har ställt in den på 48 °C. Så den överladdar med 2 °C som det ser ut.
Jag kör också på senaste mjukvara som du. Har inte följt vv tempen så noga men när jag kollar nu så ligger den på 50. Ska kolla lite under dagen om det ändras.Jag har ändrat två viktiga saker för att försöka hitta bra värmebalans (ute efter stabil jämn innetemperatur, inte ösa på med eltillsats för tidigt, men definitivt undvika drag för komforten värderas högst).1. ändrat till innegivare, tycker att pumpen är mer responsiv2. Jag har nu gått på JonasB tips och maxat gradminuterna till -2000 innan tillsats slår till. La också in steg på 150 gm mellan tillsatsnivåerna. ==>Det är såklart för tidigt att säga något alls, men min inne temperatur ligger på 21,8 (ställde in att jag vill ha 22,0) och det verkar hålla sig. GM pendlar runt 2000. Hoppas på att det stabiliserar sig, får ge det ett par dagar till innan jag fäller domen.
Igge, är intresserad av resultatet, nu när pumpen balanserar runt -2000 GM, ligger då kompressorfrekvensen högre än tidigare?MVH/Jonas
Min inställda temp på 22 °C hålls! Det avviker +/- 0,2 °C och jag är för närvarande mkt nöjd. Detta trots att GM vandrar drastiskt. Just nu -800 GM.Idén att styra på innegivare ger mycket bättre reglering verkar det som. Men jag vågar inte säga för mycket än verkligen, för det är flera plusgrader ute. Blir spännande till helgen när kylan kommer...Men jag håller med dig, förstår inte hur Nibe tänkt heller. Alla hus och behov är inte likadana. Människor har också olika preferenser gällande ekonomi vs komfort.
Svar ja. Den tuffade på ca 100 hz. Detta är ca 15 hz mer än vad jag sett tidigare. Men jag får återkomma när jag har kollat på loggen. Dämed kan vi konstatera att du hade rätt! Och det ska du ha ett stor Tack för. Uppenbarligen så händer saker när man låter den gå så långt ner i GM.Däremot är det för tidigt att säga något om balansen. Som jag skrev ovan så gick den under -2000 GM och jobbade tillbaka. Igår kväll var det -1000GM och 23,0 grader inne, en grad över mitt inställda värde. Nu imorse hade jag +80GM och 22,2 graderNu har det varit milt, 6 grader ute. Får hoppas att balansen hittas snart innan det kyliga vädret kommer.