0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ontop - Ska kolla loggarna imorgon kanske. Väntar in det kalla vädret. Det har blivit varmare igen inatt. Har du gett upp fläktlösningen?
Jag har upplevt pumpen något mer responsiv sen jag bytte. Men jag är benägen att hålla med er, det är inte GM som styr frekvensen utan det måste vara luftflödet. Responsiviteten beror snarare på att jag bytte till innegivare (för pumpen verkade inte bry sig om GM).Hos mig har jag inte sett frekvensen gå över 100 Hz (BS1 luftflöde ca 165). Nu har jag -2800 GM. Utetemp 2 °C. Innetemp har sjunkit till 21,5 °C så pumpen jobbar på, men med 4kW tillsats... Känns sådär, för att få upp frekvensen och återvinna mer energi så ska man väl öka luftflödet men det tänker jag inte göra för komforten blir kass, det drar.
Ontop - Ska kolla loggarna imorgon kanske. Väntar in det kalla vädret. Det har blivit varmare igen inatt. Har du gett upp fläktlösningen? Jonasb -Så skulle man vilja styra denna. Men det verkar inte gå. Bra tips ändå. Upplever att GM pendlar men det gör iaf att tillsatsen inte går in för tidigt. Har lite funderingar på att ställa ner gränsen något, men öka stegen för tillsats nivåerna.
SLutats nr 1: kompressorn går 50% av tiden, i princip varje avfrostning har varit lång. Katastrof! (ontop - har du fortfarande bra track record?)
Vänner...Här kommer min senaste 40h logg samt mina slutsatser (enligt mina egna teorier och erfarenheter) som jag drog ifrån loggen. Vissa samband finns, se själva. Jämför gärna med era loggar, jag är intresserad så återkom med besked.Slutsats nr 1: kompressorn går 50% av tiden, i princip varje avfrostning har varit lång. Katastrof! (ontop - har du fortfarande bra track record?)Slutsats nr 2: Kompressorfrekvensen har direkt koppling till lufthastigheten, positiv koppling (ökande medför ökande)Slutats nr 3: Gradminuterna påverkar inte kompressorfrekvensen, tyvärr JonasB. Jag hoppades in i det sista men kan inte se det sambandet. Kan meddela också att -2800 GM är max, kan ej komma lägre Slutats nr 4: Trots att tillsatsen har gått in så orkar pumpen inte med helt enkelt när tempen sjunker. Tappade från 22 till 19 grader när kylan kom. Har fortfarande inte hämtat upp det.Börjar bli orolig att något annat är galet. Har jobbat upp framledningstemp till nästan 40 °C (retur 33 °C), och ändå så har den svårt att få upp innetempen.
Däremot är avkylningen snabbare i vårt fall med FLVP. Vi får både den effekten att när det är kallare ute så tappar huset värme på precis samma sätt som andra hus (värme kryper ut via isolering, glas, strålning etc) PLUS att vi medvetet drar in massa kall luft för att FLVP ska ha något att jobba med. (Ja, alla hus ventileras men jag förmodar att flvp drar in mer luft än utan flvp)Vad tror ni om den tanken?
Finns det någon speciell anledning till att du begränsar effekten överhuvudtaget (till 4 kW som exempel) ? Du betalar ju för energi och inte effekt så lite effekt under längre tid blir ju samma som högre effekt kortare tid.Dessutom, genom att begränsa effekten tar det ju längre tid att nå eftersträvad komfort.Är du orolig att huvudsäkringarna går eller har du säkrat ner för att få en lägre fast avgift?mvh