0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beundrar din ihärdighet ontop!Jag tänkte mig mer en mjukvarulösning, att det skulle lösa problemet men den vägen är stängd.Jag ringde Nibe supporten idag. Kändes som att jag pratade med en PRAO. Efter ingen hjälp alls (han sa:ja det verkar som att du har ställt in allt rätt så jag kan inte hjälpa dig, du får ringe en servicetekniker)... Det enda vi kom fram till var att jag skulle prova uppdatera mjukvaran. Så jag gjorde det. Loggar just nu.(helt ny sw version)Återkommer med besked men kan reda nu säga att Fläktsynk-funktionen är ändrad. Fläktsynken gör numera att den endast är aktiv när kompressorn inte är igång OCH när avfrostningen inte sker... Dvs bara när pumpen inte behöver arbeta, och i mitt fall är det alltså aldrig eftersom gradminuterna är som bekant alltid i botten!
Även detta ställdes in av en farbror som är expert och som mätte alla luftflöden och tyckte att det blev perfekt. Hans råd dessutom var att ha alla ventiler öppna. (Men det har jag inte, blir för dragigt)Hatten - du tänker på rekommendationen som säger luften ska bytas varannan timme? Ja isf är det för lågt. Grovt räknat borde vi ha BS1 på 200. Jag har laborerat lite med luftflödet och fläkthastigheten. Så som det är inställt nu, fläkthastighet 47% har jag som referens. Öppnar jag alla ventiler ovanför fönstren så blir det för dragigt. Så jag måste hålla dem nästan stängda annars huttrar vi (trots 21-22 grader inomhus). Ökar jag dessutom fläkthastigheten så viner det i ventilerna. Då kan man ju räkna ut att det blir ännu dragigare. Därför har jag ställt in att köra högre fläkthastighet 3 h/dag på dagtid då det stör minst. För jag tänker att kompressorn kan då jobba med högre frekvens och mer energi kan återvinnas. Stämmer inte det?Det är en balans alltså... Tänker jag , men vad tror ni?