0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja då orkar kompressorn helt plötsligt att varva upp lite till. Hur förklarar man det?
detta hade jag varit nöjd med, bra jobbat!Klarar den av att beta av gradminuterna nu?
Jag kommer inte ihåg hur vi ställde våran 750 (det gjordes ned forumers expertis) men numera pendlar den i gradminuter mellan minus 20 och minus 100. Och vi är nöjda.
Erik - nej, har inga större problem med ojämn värme längre efter att de öppnade slingorna. Så det är just nu helt ok, det är gradminuterna som tär på mitt psyke...Tack för DUT tipset. Undrar dock hur det kommer slå?Jag testar
Kul att höra att det finns hopp!Min omedelbara fråga är om du har loggat? Har du också många långa avfrostningar? Och hur väljer pumpen framledningstemperaturen, högt över börvärdet?Jag har som det verkar endast långa avfrostningar, mycket mycket sällan de korta. Och det tror jag är mitt främsta problem och orsak till att gradminuterna aldrig rör sig från botten. Och orsak nr 2 är att framledningstemperaturen är oftast bara strax över börvärdet (då krävs det lång tid att beta av gradminuter)Hade varit intressant att se dina loggar
HejÖkad frånluft gör det snarare sämre, helst vid kallare temp, mer effekt ur kompressor, och öser in Kalluft i huset, bäst ekonomi är att sänka frånluften drastiskt, vid kall väderlek, och skönare och bättre inomhusklimat, med bättre luftfuktighet inomhus, mindre drag etc.Och självklart minskar GM när man eldar, då rumstermostaterna stänger, och Niben kommer ikapp..Vi har med NIBE 750, den skall ej jämföras med nån form av värmepump, utan skall jämföras med vattenburen elpanna.