0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... Vissa rum var kalla. Då var de här och öppnade alla slingor på fullt. Då blev det faktiskt bra, nu har vi bra värme i alla rum.Kan detta påverka menar du? Att gradminuterna tickar iväg alltså?Jag var mer ute efter att förstå varför framledningstemperaturen lägger sig oftast max 1-2 °C över börvärdet. För blir det kallare så tickar gradminuterna iväg ruskigt fort. Och som sagt så går eltillstatsen i och hjälper till redan vid +4 °C
Det är min slutsats också men dock inte hela sanningen. Om förångaren inte uppfyller kravet under avfrostning kommer den ändå att avfrosta länge. Noterade en lång avfrostning igår kväll så modden är inte 100%. För att påskynda förångartemperaturen tänkte jag installera en frostskyddskabel på rören i förångaren, effekten som åtgår kommer ju ändå att tas tillvara under drift. Biltema har en kabel med termostat för knappa 500.
har inga större problem med ojämn värme längre efter att de öppnade slingorna. Så det är just nu helt ok, det är gradminuterna som tär på mitt psyke...
Kör nu med fläktsynk och sänker fläkthastigheten något när den avfrostar.
Det låter ju klockrent! Berätta gärna hur det går.Dock är jag lite nyfiken på om hur det påverkar garantin?
Vad har du för flöde över VP, alltså för hastighet på cirkulationspumpen?Har du för högt flöde blir det svårare för pumpen att få upp framledningstemperaturen.
Går det inte öka värdet för gradminuterna innan elpatron skall gå in?På min bergvärmepump har jag det inställt på 1500 gradminuter.
Tre långa avfrostningar blev det under ett drygt dygn.Två av dem hade nog kunnat undvikas genom att flytta givaren ännu längre från tråget då avlufttempen dippar halvvägs in i avfrostningen. Hade den tidigare i princip ända uppe vid förångaren men detta gav kontinuerliga avfrostningar så jag flyttade ner den en bit. Kanske hade dessa avfrostningar en annan orsak.