Vi har precis flyttat till ett 1 1/2-plan hus i 136kvm som är byggt -65 med självdrag och blåbetong i väggarna. Ca 240 i radon i entréplan och ca 190 uppe. Enligt en firma som varit på plats och mätt är det ca 30% markradon och 70% från betongen. Åtgärdsförslaget blev mekanisk frånluft med fläkt på taket, då FTX skulle innebära för svår rördragning.
Uppvärmingen i huset är en Elektrostandard C220 från ca 1980 kopplad till vattenburet enrörssystem.
Min första tanke var då att slå två flugor i en smäll och installera en FLVP och då kanske en Nibe F750 då den verkar hetast. Men det verkar inte som att någon riktigt rekommenderar denna lösning - dyr investering som vi aldrig tar igen. Samt att huset antagligen kommer att upplevas ganska kallt.
En annan variant jag funderade på var om man kunde installera ett slags mini-FTX system på endast övre plan (där finns tre sovrum och ett badrum) och ha en liten FLVP med ventiler i väggarna nere. Eller kommer de systemen att bråka med varandra? Eller blir det bara omöjligt att räkna hem även det?
En tredje variant är ju att köra två separata system - mekanisk frånluft och bergvärme. Men då måste jag börja skattefuska lite först...

Uppe: 3x sovrum, badrum.
Entré: sovrum, vardagsrum, kök, tvätt/pannrum.
Förbrukning tidigare ägare: mellan 25-30000kW/h
Tacksam för alla tips!