0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så igentligen vilket tjänar man mest på att ha? luft vatten med grymma element eller luft luft med olje radiatorer.Jag bor i Malmö.
Långsiktigt, om du räknar husets värdestegring och 50 års payoff-tid på kollektorn så skulle det nog vara mest lönsamt, och bäst komfort om du köpte bergvärme
Va? Sen när är bergvärme mest lönsamt i malmö om man har en årsförbrukning på 15300kwh? Och om man skall tro en annan tråd i forumet så kommer priset på en borra att gå ner ganska mycket med ny teknik vilket gör att hålet är "värt mindre" i framtiden.
Min fråga blir.. vilket som man tjänar mest på att använda i det långa loppet tex 40 år?
Om man räknar in allt som kommer att gå i sönder under dessa åren så tror jag ungefär:Luft luft : på 40 år kanske tre pumpar max. Jag köper dom själv så det blir 10000*3: 30000 samt så blir det ju högre månadskostnad med oljeelementen.
Ja säg istället att jag köper 1 luft luft vart tionde år. Det är helt ok enligt mig, dom har väl i dags läget högre effekt vid lägre temperaturer ute än luft vatten .i