0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enl. försäljare samt ahlsel stänger både 93 samt 123 av sig..
Läs mera noggrant vad sparare skriver EH stänger inte av sig vid -20 men EHN gör det
Handen på hjärtat, vad står det i era manualer?Skulle tro att det står en lägsta rekomenderad temp för drift, även om värmepumpen inte har någon inbyggd begränsning.
Svaret är enkelt.Skall du värma ett sådant hus i Boden med L/L vid sådana utetemp är sannolikt 2st E9DKE det billigaste och bästa alternativet. Om du inte är ägare till "Bodens Gym!"
Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf
Citat från: mansan skrivet 04 december 2005, 22:03:46Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdfHmm, om man läser de internationella manualerna och jämför med de svenska rekomendationerna så skiljer det i de flesta fallen. (de jag har kollat)Undrar om det beror på konkurensen eller på att det finns sakliga skäl att tillåta värmepumparna att arbeta i lägre temp här än i övriga världen. (t.ex. modifieringar av skilda slag)
Bara en liten undran det står:Ute temp vid kyla +10 - +43Ute temp vid värme -15 - +24Varför tål den bara att gå ner till +10 vid kyla om den tål -15 vid värme.M.V:h messer
Kan vara av samma skäl som bilar för olika marknader. Om en Ökenjeep till 98% bara säljs i Dubai och Saudiarabien tror jag inte du kommer hitta rekommendationer i ursprungsmanualen för smörjolja på 0w-50 eller frysskydd i spolarvätskan/kylare (förutom av ev antikorrosionstekniska skäl). Men om man ämnar importera bilen ifråga för riktad försäljning till Lapplands Samer, så skulle ju i alla fall jag ändra de skriftliga rekommendationerna och göra nödvändiga "vinteranpassningar". Jag skulle i alla fall inte rent spontant spekulera i att det inte skulle gå att bruka fordonet bara för att det är kallt. Detta istället för att lägga in ett start/stoppskydd/varningslampor för kyla etc.Och det är väl så att värmekablar osv saknas på dom marknader som ursprungsmanualerna är ämnade för. Det verkar ju onekligen som en viktig komponent då mången vittnesbörd om "fryshaverier" finns om den saknas. Men ingen så vitt jag vet pga just kyla
Ps. Och det kan faktiskt finnas skillnader i material, komponenter etc som gör att ett visst fabrikat lämpar sig bättre för konstant drift ner till -30 än andra. Du har t.ex. inte samma kvalitet på kullager i en Trabant som i BMW. Så då återstår att lita på siffran från den som står bakom, oavsett det är Ahlsell eller Kinnan/eller annan. Om man inte kan dissekera maskinen för en oberoende teknisk analys? Vår pump anges ju till -25 som lägsta rekommenderade temp, och den snurrade på vid -27 i vintras. Den som lever får (kanske) se.