Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???  (läst 23139 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #15 skrivet: 04 december 2005, 17:18:43 »
Enl. försäljare samt ahlsel stänger både 93 samt 123 av sig..

Skillnaden för avstängning vid -20 eller inte lär bestå i bokstäverna i slutet på modellbeteckningen sägs det ofta på forumet huvuddunk
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad mansan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Värmepumpar är krångligt!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #16 skrivet: 04 december 2005, 19:11:58 »
Läs mera noggrant vad sparare skriver EH stänger inte av sig vid -20 men EHN gör det:,v(
« Senast ändrad: 04 december 2005, 19:14:00 av mansan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29071
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #17 skrivet: 04 december 2005, 20:05:03 »
Citera
Läs mera noggrant vad sparare skriver EH stänger inte av sig vid -20 men EHN gör det

Så är det, jag har också kollat upp det...

Det görs för att skona värmepumpen.

Jag håller med Tomas om att samma problem med kyla gäller för "alla" värmepumpar, KCC verkar ha tagit beslutet att begränsa de pumpar de säljer, För att kunna leverera en vara med lång hållbarhet. (min bedömning)

Andra har valt att inte göra det. (även detta min egen bedömning)

Frågan om vem som gjort rätt val kommer förmodligen att få sitt svar om några år...

Nu skall vi komma ihåg att luftvärmepumpar har funnits länge, så erfarenheter av hur drift vid låg utetemp påverkar dem bör finnas i överflöd.

Paralellimportörer och svartmånglare (i många fall utan större erfarenhet) konkurrerar nu med "obegränsade" värmepumpar till lågt pris, de gamla leverantörerna/importörerna som "vet" hur illa en värmepump far av att gå i riktigt låga utetemperaturer har svårt att förklara på ett trovärdigt sätt att de begränsar sina värmepumpar för att skydda kundens investering och minska sina egna garantiåtaganden.

Jag säger inte att någon säljer värmepumpar med vetskap om att de kommer att haverera tidigt p.g.a. drift vid låga utetemperaturer, men de kanske gör det p.g.a. bristande erfarenhet.

Handen på hjärtat, vad står det i era manualer?
Skulle tro att det står en lägsta rekomenderad temp för drift, även om värmepumpen inte har någon inbyggd begränsning.

Jag kan hålla med om att det känns lite taskigt att värmepumpen stannar vid -20 grader, men, om man visste att det fördubblade livslängden skulle man inte tveka.

Frågan är bara, gör det det...

Jag är beredd att satsa en slant på att de värmepumpar som har inbyggd begränsning överlever de som inte har det, men det är ju bara min uppfattning.

Nån fler som vill spekulera?  Sc:,h
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #18 skrivet: 04 december 2005, 20:17:44 »

Handen på hjärtat, vad står det i era manualer?
Skulle tro att det står en lägsta rekomenderad temp för drift, även om värmepumpen inte har någon inbyggd begränsning.

Vid förfrågan hos generalagenten så påstod dom att jag kunde köra Toshiban ner till -30, men vad vet jag, dom kanske vill sälja en ny :'(
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29071
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #19 skrivet: 04 december 2005, 20:38:27 »
Jag påstår inte att jag vet vad som gäller, men tittar man i internationella manualer för din värmepump så ser det ut som på de bifogade bilderna.

Drift vid värmepumpsdrift -15 till +24 grader.

Kanske har den svenska generalagenten gjort modifieringar eller säljer en specialmodell, jag vet inte.

Jag tror dock att alla värmepumpar far precis lika illa av att köras vid låga utetemperaturer (talar nu om R410A).
Jag vet dock inte, så hav detta i åtanke du läsare, det är ren spekulation från min sida.

Bara för att förtydliga:

Jag tar inte ställning till ena eller andra fabrikatet, jag tror att det går att hitta samma info från de flesta tillverkare gällande den rekomederade mintempen.
« Senast ändrad: 04 december 2005, 20:48:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2714
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #20 skrivet: 04 december 2005, 20:41:40 »
Svaret är enkelt.

Skall du värma ett sådant hus i Boden med L/L vid sådana utetemp är sannolikt 2st E9DKE det billigaste och bästa alternativet.

Om du inte är ägare till "Bodens Gym!"
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29071
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #21 skrivet: 04 december 2005, 20:53:05 »
Svaret är enkelt.

Skall du värma ett sådant hus i Boden med L/L vid sådana utetemp är sannolikt 2st E9DKE det billigaste och bästa alternativet.

Om du inte är ägare till "Bodens Gym!"

Håller med, helst 2 pumpar, men jag vet flera som har Panna E12DKE i Piteå och är nöjda med den besparing de gjort, förutsättningarna i övrigt likvärdiga.
Två mindre blir dyrare, och det är nog tveksamt att det lönar sig.

Sanyon är säkert lika bra som Panasonicen.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mansan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Värmepumpar är krångligt!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #22 skrivet: 04 december 2005, 22:03:46 »
Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf
« Senast ändrad: 04 december 2005, 22:21:59 av mansan »

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #23 skrivet: 04 december 2005, 23:02:59 »
Hallå!

Allt om lvp är som en djungel det är inte lätt att välja men nu har jag då beställt en panasonic E9DKE så får man ju se hur den funkar och vad man sparar om den inte räcker till som mina förhoppningar är så kommer jag att sätta in en större pump och då får den här flyttas och värma upp garage och ekonomi del man måste ju prova för att få veta hur det funkar !

Min granne har en sådan och han är supernöjd . Sedan besökte jag en bekant i dag och när jag kom dit upptäckte jag att han också satt in en lvp och det var en panasonic E9dke han har ett mindre hus på 90kvm i överplan och ej öppen planlösning och han var super nöjd hade inte ens slagit på elementen nu när det var -22c ute stöd eldade bara i järnspisen han skulle investera i en till lvp till källaren


Pumpen min kommer i morgon så mot mitten av veckan kommer den nog att vara på plats hoppas jag .

Kommer hålla er uppdaterad hur den funkar !(funderar på ett sådant där program till pc:n)

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29071
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #24 skrivet: 04 december 2005, 23:25:53 »
Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf

Hmm, om man läser de internationella manualerna och jämför med de svenska rekomendationerna så skiljer det i de flesta fallen. (de jag har kollat)

Undrar om det beror på konkurensen eller på att det finns sakliga skäl att tillåta värmepumparna att arbeta i lägre temp här än i övriga världen. (t.ex. modifieringar av skilda slag)
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #25 skrivet: 05 december 2005, 00:47:03 »
Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf

Hmm, om man läser de internationella manualerna och jämför med de svenska rekomendationerna så skiljer det i de flesta fallen. (de jag har kollat)

Undrar om det beror på konkurensen eller på att det finns sakliga skäl att tillåta värmepumparna att arbeta i lägre temp här än i övriga världen. (t.ex. modifieringar av skilda slag)

Kan vara av samma skäl som bilar för olika marknader. Om en Ökenjeep till 98% bara säljs i Dubai och Saudiarabien tror jag inte du kommer hitta rekommendationer i ursprungsmanualen för smörjolja på 0w-50 eller frysskydd i spolarvätskan/kylare (förutom av ev antikorrosionstekniska skäl). Men om man ämnar importera bilen ifråga för riktad försäljning till Lapplands Samer, så skulle ju i alla fall jag ändra de skriftliga rekommendationerna och göra nödvändiga "vinteranpassningar". Jag skulle i alla fall inte rent spontant spekulera i att det inte skulle gå att bruka fordonet bara för att det är kallt.
Detta istället för att lägga in ett start/stoppskydd/varningslampor för kyla etc.
Och det är väl så att värmekablar osv saknas på dom marknader som ursprungsmanualerna är ämnade för.
Det verkar ju onekligen som en viktig komponent då mången vittnesbörd om "fryshaverier" finns om den saknas. Men ingen så vitt jag vet pga just kyla, kanske inte ens livslängden nere i Afrika är längre när dom används som rena kylaggregat, fast vad vet jag, dom kanske stänger av sig vid +45 då?  :D  ;) De "för tidiga" haverier jag hört mest om är berg/markvärme kompressorer och kanske de aggregat som jag noterat står avstängda runt om i grannskapet som jag misstänker är "egenmonterade", vilket fabrikat det är tänker jag inte säga, men det är några stycken av samma märke (eller så tycker ägarna inte det är någon mening att köra dom för att dom inte ger tillräckligt, ev rädda om dom för att det är "för kallt")  ;D ;)

Och som sagt tidigare, taxibilar som alltid går finns det många av som passerat 100000 mil. Säkerligen även långt upp på Norra halvklotet.
Har personlig erfarenhet av både taxi och "tidningsbilar" som gått så långt utan mycket mer än vanlig service. Medans andra är slut vid 30000.
Dessutom jobbar väl pumpen internt hela tiden neråt -50 med sitt kylmedia?

Vår marknad är väl en droppe i havet för Air cond tillverkarna med många miljoner i samlad produktion.
Och dessutom (puh)  :D så finns det väl massor med (korrekt installerade) aggregat som är 10-15 kanske 20 år gamla som fortfarande snurrar trots avsaknad av köldstopp lite här och var i vårt avlånga land, jag vet åtminstone ett som en granne har, jag tänker inte heller säga det fabrikatet, men det börjar faktiskt på T.  ;) ;D

Ps. Och det kan faktiskt finnas skillnader i material, komponenter etc som gör att ett visst fabrikat lämpar sig bättre för konstant drift ner till -30 än andra. Du har t.ex. inte samma kvalitet på kullager i en Trabant som i BMW.  ;) Så då återstår att lita på siffran från den som står bakom, oavsett det är Ahlsell eller Kinnan/eller annan. Om man inte kan dissekera maskinen för en oberoende teknisk analys? ;)  Vår pump anges ju till -25 som lägsta rekommenderade temp, och den snurrade på vid -27 i vintras. Den som lever får (kanske) se.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Jag älskar så gott det går
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #26 skrivet: 05 december 2005, 04:26:11 »
Bara en liten undran det står:

Ute temp vid kyla +10 - +43
Ute temp vid värme -15 - +24

Varför tål den bara att gå ner till +10 vid kyla om den tål -15 vid värme.

M.V:h
messer

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 85
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #27 skrivet: 05 december 2005, 08:05:37 »
Vid AC finns det då skäl att kyla ner huset när det är 10+ ute? Blir väl kallt av sig själv.

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29071
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #28 skrivet: 05 december 2005, 09:27:13 »
Bara en liten undran det står:

Ute temp vid kyla +10 - +43
Ute temp vid värme -15 - +24

Varför tål den bara att gå ner till +10 vid kyla om den tål -15 vid värme.

M.V:h
messer

Jag tror det har att göra med mängden köldmedium och storleken på ute/innedelen, förmodligen finns risk att maskinen suger ned sig och stannar p.g.a. lågt köldmedietryck.
Eller att den tar skada av att gå med så låg temperatur i både inne och utedel. Kanske problem med smörjningen eller separationenen av köldmedium och oljan.
Nåt är det i alla fall.

I höstas när vi hade +10 grader ute, men sol, hade vi i alla fall 27 grader i vårt vardagsrum (söderläge med många fönster), jag körde frikylan...

Citera
Kan vara av samma skäl som bilar för olika marknader. Om en Ökenjeep till 98% bara säljs i Dubai och Saudiarabien tror jag inte du kommer hitta rekommendationer i ursprungsmanualen för smörjolja på 0w-50 eller frysskydd i spolarvätskan/kylare (förutom av ev antikorrosionstekniska skäl). Men om man ämnar importera bilen ifråga för riktad försäljning till Lapplands Samer, så skulle ju i alla fall jag ändra de skriftliga rekommendationerna och göra nödvändiga "vinteranpassningar". Jag skulle i alla fall inte rent spontant spekulera i att det inte skulle gå att bruka fordonet bara för att det är kallt.
Detta istället för att lägga in ett start/stoppskydd/varningslampor för kyla etc.
Och det är väl så att värmekablar osv saknas på dom marknader som ursprungsmanualerna är ämnade för.
Det verkar ju onekligen som en viktig komponent då mången vittnesbörd om "fryshaverier" finns om den saknas. Men ingen så vitt jag vet pga just kyla

Det skulle förvåna mig mycket om någon tillverkare gjorde speciella värmepumpar för någon marknad, dock med vissa undantag.

Sanyo t.ex., som ju faktiskt har en egen modell EHN, som faktiskt slår av sig vid -20 grader.
Kanske Toshiba, som har ensamrätt på försäljningen, de kan ju faktiskt få specialpreparerade värmepumpar.
Panasonic, Sverigepumpen, det kan ju faktiskt vara så att det finns fler skäl än man tror till det lite högre priset än enbart kabeln.

Kan finnas fler.

Dock så tror jag faktiskt inte att det är nån skillnad (förutom värmekabel) , och om det vore, varför går dom inte ut med det.  Sc:,h

Det skulle vara väldigt intressant att få ett svar i denna tråd av Kompressorexperten eller PerJ som båda verkar veta vad som krävs för att en kompressor skall fungera både bra och länge.

Citera
Ps. Och det kan faktiskt finnas skillnader i material, komponenter etc som gör att ett visst fabrikat lämpar sig bättre för konstant drift ner till -30 än andra. Du har t.ex. inte samma kvalitet på kullager i en Trabant som i BMW.   Så då återstår att lita på siffran från den som står bakom, oavsett det är Ahlsell eller Kinnan/eller annan. Om man inte kan dissekera maskinen för en oberoende teknisk analys?   Vår pump anges ju till -25 som lägsta rekommenderade temp, och den snurrade på vid -27 i vintras. Den som lever får (kanske) se.

Naturligtvis kan det finnas skillnader på kvaliten, inget snack om den saken, vad jag ställer mig tveksam till är att någon kan påverka de fysikaliska lagarna som styr köldmediats och oljans egenskaper vid riktigt kallt väder. Jag är tveksam.

Och det har skrivits ganska många inlägg i detta forum som talar om den reltivt korta livslängden som tidigare funnits på luftvärmepumparna.
Några med exempel på motsatsen med, men inte lika många.

Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #29 skrivet: 05 december 2005, 09:59:26 »
Hej.
Jag har erfarenhet av utveckling på ett väldigt stort företag.

När man tar fram en konstruktion så börjar man med en specifikation och i den anger man vad man vill att konstruktionen ska klara. När konstruktionen (prototypen) är klar verifierar (provar) man att konstruktionen uppfyller specifikationen som i detta fall temperaturområdet (värme: -15 - +24, kyla: +10 - +43). Man har ingen anledning att prova om den fungerar utanför temperaturområdet dvs kallare än -15 grader eftersom det inte är specificerat.

Om pumpen går och elektroniken håller sig varm är det kanske inga problem men det är inte säkert att det går att starta en kall pump vid -25°C pga att elektroniken (digital) är temperaturkänslig (kretsarnas hastighet varierar med temperaturen) och förmodligen endast provad inom specificerat  temperaturområde.

« Senast ändrad: 05 december 2005, 10:17:10 av Sparare »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme