Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
aktivt djup
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: aktivt djup (läst 8947 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 46
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
backhopparn
aktivt djup
«
skrivet:
08 november 2013, 18:11:06 »
Citera
Hej, hur vet man om man genomströmningen på vatten i bergvärmehålet är högt eller lågt? Eller om man bara vid borrningstillfället fick ett högt stillastående grundvatten som kanske inte fylls på så raskt. Vad är egentligen max man kan ha på kb in mitt i vintern vid låt oss säga - 20 Celsius.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7720
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: aktivt djup
«
Svar #1 skrivet:
08 november 2013, 18:15:28 »
Citera
Om du tittar på den omgivande naturen kan du få en fingervisning, flackt landskap troligen rätt stillastående vatten, ett landskap som faller över en längre sträcka (kanske kilometer eller mer) troligen mer rörlighet på grundvattnet.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #2 skrivet:
08 november 2013, 18:48:11 »
Citera
Okej, men en dum fråga
finns det något riktmärke på att man har fått ett bra väldigt bra hål?? Vad är max man kan ha på kb efter en vinter ungefär, pratar vi 5grader 2 eller 0??
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19212
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
08 november 2013, 19:28:24 »
Citera
Om du har ett hål som inte hamnar på minus grader på inkommande får man nog vara nöjd. Temperaturen i orört berg varierar en del beroende på vart man bor och därför varierar kb också.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #4 skrivet:
08 november 2013, 19:43:03 »
Citera
Ok, det är alltså ingen som stoltserar med +3 eller +4 grader kb in, efter vintern då?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
08 november 2013, 19:48:36 »
Citera
Det finns det säkert nån som gör söderut. Kb brukar bli som lägst när vp går kontinuerligt efter vintern brukar det stiga lite grann.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #6 skrivet:
08 november 2013, 20:13:54 »
Citera
Så långt är jag med, att den går ner vid regelbunden drift på vintern och ökar när vintern är över. Det jag undrar är om det finns något riktmärke, typ 1+grad in efter vintern = jävulusiskt bra hål eller +5grader in = Sveriges bästa hål. eller -2 grader in = dåligt hål
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
08 november 2013, 20:18:21 »
Citera
Det är nog svårt med riktmärken det beror ju på hur mycket energi du tar ut också och vart huset ligger.
Loggat
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #8 skrivet:
08 november 2013, 20:22:45 »
Citera
Ok men med plusgrader in efter vintern, kan man alltså slappna av generellt och känna lugnet inför klämda slangar permafrost mm mm.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #9 skrivet:
08 november 2013, 20:29:24 »
Citera
Min mors anläggning har i stort samma temperatur på borrhålet sommar som vinter, det ligger på ca 6 grader. Det beror på mycket rörligt grundvatten. Där faller marken från ett högre rätt flackt landskap till en nivå som är ca 250 meter lägre på en sträcka på ca 3 km.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #10 skrivet:
08 november 2013, 20:38:09 »
Citera
Ok fan vad fränt, man kan få till sådana hål alltså. Det måste ju tillhöra topp tio Sverige
Kul kocken att höra, plus 6 på vintern fan vad brutalt. Hur djupt är det borrat där, har du koll på det?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #11 skrivet:
08 november 2013, 21:49:25 »
Citera
C:a 170 m (tycks jag minnas). Det ligger i en överskjutningszon som är flera mil lång, i princip är det där som fjällkedjans gräns österut.
Loggat
backhopparn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
backhopparn
«
Svar #12 skrivet:
08 november 2013, 22:17:51 »
Citera
Brutalt
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #13 skrivet:
09 november 2013, 14:14:03 »
Citera
Di kan ju kika på denna karta från Sveriges Geologiska Undersökning. Då kan du hitta "brunnar" i din trakt o kika på vattenflöden etc. Kanske ser du ngn brunn till ngn du känner o knacka på o prata KB-temp över en kaffe. Om de nu har koll på tempen vill säga.
http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Tittade lite snabbt på min egna temp utifrån gamla loggar, kallt i januari och mars med i princip identiska tempkurvor. Feb var dock varm och dec kall. Så jag tittade på loggarna för 20:e jan och 20:e mars, hade ca 1,5 °C KB-in i jan i slutet av värmekörning och "hela" 3 °C i mars. Februari "vilade" hålet sig i form mao. Bor 300 meter från havet och ca 35 meter över havet, går en liten bäck 100 meter norr om huset ned till havet och den har flöde året runt.
Blev nyfiken själv på mitt egna borra, fick fram att vattenmängden är 800 liter i timmen. Borrarn har även angett 3 meter foderrör och 0 meter till berg.
Frågar du mig vill jag minnas 6 meter foderrör på fakturan och jag vet själv att det borde vara 2-3 dm ned till berg.
ÄLSKAR att gräva ned fruktträd, tantaloan har iaf övergett tanken på en 150 meter lång häck.
Edit: Jag borde nog ändra min signatur från 5 till 3 meter foderrör...? 5 meter fick jag från 6 meter på fakturan och en avkapad stump foderrör. Kanske bara har 2-2,5 meter foderrör?
Ju mer man "vet", desto mindre begriper man...
«
Senast ändrad: 09 november 2013, 14:17:00 av Puckonen
»
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #14 skrivet:
22 november 2013, 09:50:44 »
Citera
Du har väl helt enkelt 0.5 m till berg och sedan är ju regeln att 2 eller 3m ska ett foderrör ner i berget.
Rören är ju 3 m och i ditt fall slapp de svetsa ihop med rör nr 2
Att du fick betala för 6m var väl för att det ingick...(upp till 6 m....?)
«
Senast ändrad: 22 november 2013, 10:20:07 av karlmb
»
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
aktivt djup
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1397
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
tyke
nmn
Breeelin
Börje__
lubbis
mikael_norberg
rocas
TS Comfort AB
Rdx
pathe915
jälldorf
dvolod
Rillman
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info