Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r ut max 22 grader yttemp pÃ¥ klinkers golven i hall och entre.  (läst 12894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Klart att isoleringen spelar roll och att ett dåligt isolerat rum kyler luften som gör att även yttempen på klinkern kyls.
Det jag menade var ju att så j-vla dåligt isolerat kan det ju inte vara så att yttempen skulle sjunka till 22 grader. Det skulle vara om det inte finns någon isolering alls. och det är 16-17 rader i rummet och övriga huset håller 22 grader.
Men det har jag svårt för att tro. Det handlar trots allt om ett hus. Ingen friggebo. Du måste försöka få fart på flödet på något sätt.
Hur varmt är det i luften i rummet och hur kallt är det utomhus när då får fram 22 graders yttemp? HAr det varit ok temp förr i rummet?
Eller det har aldrig fungerat som det ska?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Sen Vi flyttade in för 3 år sedan har det varit såhär, jag har bra temp i resten av huset, entrén är en tillbyggnad som jag tror är för klent isolerad, skulle tro runt 100 i väggarna och tak vet jag inte. Oavsett temp ute är det inte mer än Max 22 grader på ytan.
Om ja så matar ut 40 grader på den slingan så blir de inge varmare.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Väggarna i entré är ca 240, ska kolla om ja får svar av förra ägaren hur allt är byggt/isolerat
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
De bli typ aldrig över 18 grader i luften
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Vad kör ni ut för temperatur till golvvärmen? Samt vad har ni för yttemperaturer i era rum och vad blir då tempen i de rummen?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Tempfall på till/från?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
1-2 grader
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Är inte flödet alldeles för stort så är avgivningen för dålig. Hur ser golvuppbyggnaden ut? Gjutet? Träbjälklag? Om det är trä, är det då plåtar?
Du nämnde att entren har plÃ¥tar men inte hall. Vad är skillnaden  pÃ¥ golvuppbyggnaden?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Har inte byggt någon av rummen så vet inte hur det är gjort. Hallen är det träbjälklag iaf, entrén vet jag inte.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Jag har precis lagt 80m golvslinga där hälften är klinker och hälften är parkett. Klinker vilar på 30cc Nivellreglar med 70mm frigolit som isolering mellan reglar. Det är spårskiva, sen golvgips, sen klinker. I mitt fall blir klinkern varmare än parketten! Det känns tydligt att den blir varm, redan vid 27 graders tilloppstemp. Golvvärme är LK 16mm PEX med värmeplåtar som jag har "limmat" golvskiva på.

Flödet ligger på cca. 2L/min.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Det är svÃ¥rt att gissa vart felet ligger om man inte vet hur golv, väggar yta etc är. Att öka flödet tror jag inte är nyckeln till problemet. Du bör ha ett tempfall pÃ¥ ca 5grader vid ett flöde pÃ¥ ca 10liter per timme och kvm. DÃ¥ är du i närheten av 50w/kvm. Vet du att du har rätt flöde men ett lägre tempfall sÃ¥ är antagligen avgivningen för dÃ¥lig pga fel golvuppbyggnad. Större tempfall vid rätt flöde sÃ¥ är effektbehovet större än vad golvet klarar att avge. Som du säkert inser finns inget direkt svar sÃ¥ du fÃ¥r nog forska vidare.   
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Grunf. Att skillnaden blir så stor beror på att sten är en bättre värmeledare än trä. stenen leder bort din kroppsvärme snabbare än trät gör. Därför upplever du stenen varmare. Mät så ser du att skillnaden inte är så stor som du upplever den.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Ska kolla me förra ägaren hur han byggt, entrén är 5-6m2, hallen är väll 8-9m2.

Kör jag ut 27 grader så skulle ja tro att golvet känns kallt :(

Kör ut 34 grader just nu och visst du känner värmen, men 19 grader i entré med ca 22 grader pÃ¥ ytan,  0 gradigt ute. Prövade ställa ner till 3 pÃ¥ flödet antar att de är 3l/minuten
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Vad är det för fabrikat på fördelaren? Det kan betyda 3 l/min. Det blir inte exakt utan att mäta men sätt den på 2,5 och avvakta. Kolla tempdiff efter nått dygn. Då får du en indikation på vad som avges. Är diffen ex 5 °C blir det . 0,04x4,18x5=836W Det borde räcka gott och väl till 15kvm.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Bevisab från billigt vvs
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 292
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!