0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag menar är: kan det vara så att en pump som körs med 100% vid en viss temperatur levererar mindre effekt än om den exempelvis körs med 80% under just dom betingelserna, torde vara väldigt viktigt i så fall hur pumpen styrs.Hoppas någon förstår vad jag menar! / hej
Har funderat lite på detta under dagen, kanske är jag ute på hal is igen? Kan det vara som med förbränningsmotorer, dom levererar mindre effekt trots högre varvtal vid vissa betingelser?Alltså ingen mening med att köra "fullgas" om man vill ha max effekt? Vilket gör att vissa testresultat kanske är felaktiga?Då kommer en "skrämmande" tanke upp, tänk om Kinnan testar sina korrekt? Kan betyda att deras siffror mkt väl stämmer, men R&R visar "fel", vilket i sin tur inte alls betyder annat än att vissa av pumparna där kan vara ännu bättre än redovisat, men naturligtvis även tvärt om. Varför redovisas t.ex. inte effekt/COP vid -7/-15 med 75/50% driveffekt eller flytande över hela skalan?? Eller förutsattes det att alla användare bor i skjul/dåligt isolerade stora hus där 100% ändå inte räcker till när testparametrarna sattes?Det jag menar är: kan det vara så att en pump som körs med 100% vid en viss temperatur levererar mindre effekt än om den exempelvis körs med 80% under just dom betingelserna, torde vara väldigt viktigt i så fall hur pumpen styrs.Hoppas någon förstår vad jag menar! / hej
För att väga upp lite så har jag en kompis som har en RAS10 installerad i sin 1 1/2 plansvilla på 125m2 och han får börja stödvärma vid ca -10 grader.
Det måste helt enkelt vara så att alla Toshibaägare har perfekt värmefördelning i huset genom helt öppna planlösningar. Kanske ger Toshiba rabatt till alla som har gymnastiksalar eller gym hemma?