Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Autoläge -11 ute, notering!  (läst 15022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Autoläge -11 ute, notering!
« skrivet: 01 december 2005, 02:28:22 »
Jag noterade nu när jag gick upp för en nattmacka och ville kolla vilken fart innedelens fläkt höll, att den tycktes gå på "nästan" 4 av 5.
Det är under -11 ute och var -9 ute redan för 4 timmar sen. Det finns ingen indikering på innerdelen som i klartext talar om vilket läge den går.
Så antingen måste man ha absolut gehör  :D eller får jämföra med de fasta inställningarna genom att ställa in/växla över till manuellt läge på fjärren.
Antingen inbillar jag mig eller så finns det mellanlägen/fler lägen i "Auto" än dom 5 fasta lägen på manuell "mode" på fjärren? Har inte tänkt på det tidigare.
Den gick på ett läge som jag tyckte var högre än 3 men lägre än 4? Finns det? Kan jag ha hört fel?
I R&R test angavs ju dessutom bara 3 effektlägen på kompressorn.
Men vilken effekt (och vilket COP) ger min maskin vid -11, kanske 3,7? på innefläkten och vilket effektläge går min kompressor på just nu?
Redan vi -7 i testen anges ju bara COP och värmeeffekt vid 100%.
Är det något lurt här, eller är det något (ytterligare)  :D jag inte förstår?
 / heja
Ps. Varmt och skönt i hela huset, huset nersläckt förutom några adventsljusstakar/stjärnor, bara pumpen värmer huset. Förutom läckaget från Hin Håle under kåken.  :o *roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 06:59:44 »
Kan bara konstatera (åter igen) att ditt hus är ytterst välisolerat.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #2 skrivet: 01 december 2005, 14:46:42 »
Har funderat lite på detta under dagen, kanske är jag ute på hal is igen?  :D
Kan det vara som med förbränningsmotorer, dom levererar mindre effekt trots högre varvtal vid vissa betingelser?
Alltså ingen mening med att köra "fullgas" om man vill ha max effekt? Vilket gör att vissa testresultat kanske är felaktiga?
Då kommer en "skrämmande" tanke upp, tänk om Kinnan testar sina korrekt?  :D  ;D
Kan betyda att deras siffror mkt väl stämmer, men R&R visar "fel", vilket i sin tur inte alls betyder annat än att vissa av pumparna där kan vara ännu bättre än redovisat, men naturligtvis även tvärt om. Varför redovisas t.ex. inte effekt/COP vid -7/-15 med 75/50% driveffekt eller flytande över hela skalan?? Eller förutsattes det att alla användare bor i skjul/dåligt isolerade stora hus där 100% ändå inte räcker till när testparametrarna sattes?
Det jag menar är: kan det vara så att en pump som körs med 100% vid en viss temperatur levererar mindre effekt än om den exempelvis körs med 80% under just dom betingelserna, torde vara väldigt viktigt i så fall hur pumpen styrs.
Hoppas någon förstår vad jag menar!
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #3 skrivet: 01 december 2005, 14:59:12 »

Det jag menar är: kan det vara så att en pump som körs med 100% vid en viss temperatur levererar mindre effekt än om den exempelvis körs med 80% under just dom betingelserna, torde vara väldigt viktigt i så fall hur pumpen styrs.
Hoppas någon förstår vad jag menar!
 / hej

Det du skriver kanske redan är verklighet eftersom ineffekten brukar sjunka (enligt testerna) när temperaturen sjunker mycket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35130
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #4 skrivet: 01 december 2005, 15:48:33 »
Har funderat lite på detta under dagen, kanske är jag ute på hal is igen?  :D
Kan det vara som med förbränningsmotorer, dom levererar mindre effekt trots högre varvtal vid vissa betingelser?
Alltså ingen mening med att köra "fullgas" om man vill ha max effekt? Vilket gör att vissa testresultat kanske är felaktiga?
Då kommer en "skrämmande" tanke upp, tänk om Kinnan testar sina korrekt?  :D  ;D
Kan betyda att deras siffror mkt väl stämmer, men R&R visar "fel", vilket i sin tur inte alls betyder annat än att vissa av pumparna där kan vara ännu bättre än redovisat, men naturligtvis även tvärt om. Varför redovisas t.ex. inte effekt/COP vid -7/-15 med 75/50% driveffekt eller flytande över hela skalan?? Eller förutsattes det att alla användare bor i skjul/dåligt isolerade stora hus där 100% ändå inte räcker till när testparametrarna sattes?
Det jag menar är: kan det vara så att en pump som körs med 100% vid en viss temperatur levererar mindre effekt än om den exempelvis körs med 80% under just dom betingelserna, torde vara väldigt viktigt i så fall hur pumpen styrs.
Hoppas någon förstår vad jag menar!
 / hej

Jag har också funderat på varför de inte testat maskinerna på dellast även vid -7/-15 grader.
En av anledningarna till att jag inte ser R&R-testet som allena salig-görande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se (http://www.energibutiken.se)
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se (http://www.poolforum.se) och: www.atvforum.se (http://www.atvforum.se)
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #5 skrivet: 01 december 2005, 22:15:49 »
Efter att ha haft en krånglande - förlåt 4st krånglande l/l-VP mellan 1994-2003 har jag inte haft mycket till övers för denna typ av värmepumpar. Min rekomendation till vänner har varit att tänka efter en gång till innan dom köper en l/l-VP. Till slut gick det inte längre, en nära kompis köpte en Toshiba som monterades i september 2005. Bättre blev det inte när både min mor och även syster gick och köpte en varsin Fujitsu i oktober 2005.
Nu har dessa pumpar äntligen fått visa lite vad de går för och visst finns det skillnader.
Min mor och syster med Fujitsu har fått sätta på ett antal element för att få varmt i huset, min syster har även problem med imma på sina fönster.
Toshiban verkar dock vara starkare, den håller vämen utan element -iallafall nästan. I köket har han satt på ett element men det beror mer på att inte luftströmmen inte når dit.
Min mor har större yta (180) att värma de två övriga är nästan lika i storlek (120).

Nu skall det tilläggas att jag har inte varit hemma alla och "kollat" själv utan detta är deras uppgifter, men det är väl det som räknas.
Vid tillfälle ska jag göra studiebesök och göra en egen bedömning.
Ett riktigt svar får man väl först efter ett år när man ser besparingen.
En sak till bör nämnas, Toshiban var 5000:- dyrare än de andra.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2523
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #6 skrivet: 02 december 2005, 15:28:13 »
Pratade precis med en kollega som jag rekommenderade RAS10 och frågade hur den gått första året.
Nu var det -10 häromdagen och då var det snarare så att det blev för varmt inomhus så de fick sänka temperaturen!!
Jag tror det är ganska klart att Toshiba inte är den tystaste men den kan leverera när det verkligen gäller.  ::)

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #7 skrivet: 03 december 2005, 17:43:12 »
För att väga upp lite så har jag en kompis som har en RAS10 installerad i sin 1 1/2 plansvilla på 125m2 och han får börja stödvärma vid ca -10 grader.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #8 skrivet: 03 december 2005, 19:26:23 »
För att väga upp lite så har jag en kompis som har en RAS10 installerad i sin 1 1/2 plansvilla på 125m2 och han får börja stödvärma vid ca -10 grader.

Ytterligare "uppvägning" min bror, stackarn >:D, har en 9DKE han får stänga vp:n vid ca 10-12 minus för då står den och avfrostar titt som tätt
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #9 skrivet: 04 december 2005, 02:12:58 »
För att väga upp lite så har jag en kompis som har en RAS10 installerad i sin 1 1/2 plansvilla på 125m2 och han får börja stödvärma vid ca -10 grader.
Men det åtgärdas väl på garantin? Låter som ett allvarligt fel! Stödvärme vid -10??  Sc:,h
Går utedelen?  Finns det verkligen kylmedia i anläggningen? Har han fönstren stängda, eller lagrar han tonvis med kolsyreis oisolerat i rummen etc?  ;)  ;D
Vet du vilken Ras10-xxx (så att det inte råder begreppsförvirring). Det finns ju äldre som också heter prefix Ras10 med R22 etc.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #10 skrivet: 04 december 2005, 20:29:07 »
Det finns som flertalet personer sagt om och om igen, tusen och en orsak till att samma typ av pump ger så väldigt olika resultat i olika hus och olika levnadsvanor. Min kompis har en likadan pump som dig Gäst och nej det åtgärdas in på garantin. Den funkar precis som den ska.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #11 skrivet: 04 december 2005, 20:38:32 »
Det måste helt enkelt vara så

 att alla Toshibaägare har perfekt värmefördelning i huset genom helt öppna planlösningar. Kanske ger Toshiba rabatt till alla som har gymnastiksalar eller gym hemma?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #12 skrivet: 04 december 2005, 21:07:06 »
Det måste helt enkelt vara så

 att alla Toshibaägare har perfekt värmefördelning i huset genom helt öppna planlösningar. Kanske ger Toshiba rabatt till alla som har gymnastiksalar eller gym hemma?

Det kan väl aldrig vara på det sättet, hemska tanke, att vi Toshibaägare har varit lite listiga och läst R&R och med ledning av den testen inhandlat en bra maskin *vinkar*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #13 skrivet: 04 december 2005, 21:31:29 »
Jodå,

Men ni glömde att tala om att ni fick riva alla mellanväggar i huset oxå.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Autoläge -11 ute, notering!
« Svar #14 skrivet: 04 december 2005, 21:46:28 »
har haft en toshiba sedan 25/11 ,som lägst har det varit -9 , då körde vi den på lägsta möjliga hastighet. KÄNNS BRA 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!