0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga nummer ett kanske är varför TS undrar över flödet?
Om du alltså vill veta, utan att ha nån indikation på dåligt flöde, men i första hand vill kontrollera själva kollektorn, så är det ju rätt enkelt vid slangsättningen. Man pumpar ju i kb i slangen innan den sätts i hålet. Att kontrollera flödet då är ju enklare, men beror på vad man har för pump osv. I princip kan man ju se hurdan stråle man har, om man pumpar ur ett öppet kärl - med retur i samma kärl. Jämför sedan vid samma pumpning med slangen i hålet. Du lär kunna se att det ser bra ut då, även om du inte har en siffra på flödet.Personligen var jag fullt nöjd med att allt gjordes noggrant och att slangen låg fint hela vägen t bjälklaget.När jag sen har rimligt delta osv är jag inte orolig. Jag har dock två parallella kollektorer, rätt olika och därför flödesventiler m mätare så att jag kan jämföra. Jag kan avläsa ett flöde, men bryr mig inte om siffrorna på det viset. Med ditt intresse tycker jag du ska montera mätare så kan du vara lugn sen.
Ja det var OT, förlåt TS Flinta, men tack Mezzner för hjälpen, har justerat mitt förra inlägg.
Du kan ju inte ansluta en vattenslang, för du har väl spritlösning i kollektorn vid det här laget.
Men vad du kan göra är att skaffa en vanlig dränkbar pump (500:-) och koppla den till ena änden av slangen. Sänk sedan denna i en tunna i vilken du har spritlösning, låt den andra änden av slangen spola till tunnan, så att du ser att du har ett "bra" flöde. Det skulle lugna mig.Du ska ha skapligt bra flöde med en rätt enkel pump, det blir ju ingen tryckhöjd. Jag vet inte hur det ser ut med anslutningar och runt dit hål eller i andra änden av slangarna mot huset, men det kan förstås vara olika praktiskt enkelt att genomföra detta. Alternativet är väl att koppla på dig på slingan inne i huset, om det redan är anslutet ända fram. Fast då kanske du behöver andra kopplingar osv.
Har du ett sk påfyllnadskoppel monterat ?Om du har det så är det relativt enkelt att göra en "rundpumpning".Jag gjorde det härom dagen med hjälp av en plastbalja ( hustruns tvättkorg ) och en trädgårdspump / Biltema, några Gardenakopplingar och några slangbitar mm. Jag tyckte det gick bra.Vårt system är dock "ihopkopplat". Jag vet inte hur långt du kommit ?SW
Påfyllnadskoppel låter ju troligt om det varit en entreprenör där?Att han fyllt på rent vatten några gånger kan ju verka lite snålt, men det är ju lätt att oroa sig för att spritlösningen ska bli blaskig fast det troligen är rätt liten risk. Har du 200 m hål så har du i storleksordningen 400 liter spritlösning, och då rubbas ju koncentrationen inte så mycket om man häller i 20 liter rent vatten.Men det vill ju till att man har koll på vad man hade för koncentration från början, dvs om man hade bra marginal eller inte.
Så det är väl mest en fråga om hur mycket vatten du trycker i med vattenslangen, om du trycker upp en tunna köldbärare så kan det ju bli hundra liter, och problemet är ju att du då har sämre koncentration i slangen än i tunnan, och på sikt kan du i bästa fall få det till att bli genomsnittet av hela volymen om du lyckas blanda ut alltihop. Den vätska som blir över innehåller ju då t ex 25% sprit och den får du ju inte plats med i kollektorn, utan den är lite förbrukad, samtidigt som du måste hälla ut ytterligare spritlösning för att kunna tillsätta koncentrerad sprit. Inga konstigheter förstås, men det kan vara dumt att koppla dit vattenslangen tycker jag. Nån form av rundpumpning, med mätning av flöde eller mottryck eller liknande kan dock vara ett sätt att verifiera det hela. Hur färdig är systemet? Kör du värmepumpen?
Anslutningar mot slangen - detta är det knepigaste, möjligen kan du köpa så slang som brukar höra till dränkbara pumpar enligt ovan, och om den då passar lite lagom utanpå din kollektorslang kan du dra fast den med en slangklämma, allt annat blir nog dyrare. Slangen jag menar är sån som kan plattas till och rullas ihop, som en lite brandslang.
Du skriver att borrhålet återfylldes. Med vadå? Var det torrt så att ni fyllde med vatten?
Att det fyllts på med vatten i kollektorn ska väl bara bero på att man möjligen drällt ur lite när man anslutit den horisontala slangen, eller för att det kommit upp luft ur kollektorn.