0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj. Jag var lite orolig att stöta på saltvatten vid borrningen, och tog reda på vad som skulle göras då. Fast det var ju lite andra lösningar.
Har en kompis som visade och lödde första kröken sen gjorde jag resten. Det gick bra, men jag hade en röris med då det var uppstart, och han var orolig eftersom jag inte använt stödhylsor. Men allt var tätt utom nån koppling som han drog dit vid anslutningen mot gamla systemet. Då var jag lite nöjd.
Jag "känner" en som är kyltekniker o vvs:are mm. Han har hjälpt till förr. Sen kan det kanske ha viss betydelse att jag handlade bergvärme t firman av honom. Det var 50 kW osv, i konkurrens. Fast han hade lagat min gamla Thermia innan dess. Jag handlade nu en del material av honom, bl a vp, och han kom vid själva driftstarten, då vi kopplade bort gamla värmepumpen. Men jag fick samma pris på vp som bästa webpriset.
Hårdlödde med fosforlod. Skaffa stödhylsor till de ställen där du löder i närheten av kommande klämringskoppling!
Det är väl så att man kan se på kopparn om den är påverkad av värmen eller inte. Ganska tydlig färgförändring blir det ju när man glödgat koppar. När jag lödde ihop min vpinstallation så var det endast de kopplingar närmare än 3 cm från missfärgad koppar som fick stödhylsor, gick utmärkt.
Jag körde gassvets, och minns inte vad jag hade för munstycke - men ett lite halvstort. Det är nog bättre att lite större munstycke och lite avstånd - om man inte har dyr gas i små flaskor. Det GÅR att göra hål i kopparen, men kräver att man är lite oförsiktig. Det tar ju ett litet tag innan det är varmt, men ofta är det ju mer än en lödning i närheten och det går ju fort när man väl fått varmt på ett ställe. Jag slösade troligen med lod, inte så att det blev fult, men troligen hade hälften räckt. Jag körde så att jag såg lodet precis utanför skarven, runt om.Det som gjorde det väldigt mycket enklare var att jag lödde allting utomhus vid ett litet svetsbord med skruvstycke. Då kommer man åt runt om, och eldar inte upp huset. Att löda på plats inomhus, och ensam är vansinnigt, och risken är nog stor att brandförsäkringen förbjuder detta. Det är ju "Heta arbeten" med mycket god marginal.
Det var ganska olika hur långt man fick en missfärgning, och i några fall satte jag klämkoppling mycket nära lödstället. Det var dumt, men gick bra. Fast jag hade å andra sidan mycket 28 och 35-rör, och de är ju lite stöddiga. Att hitta stödhylsor till 35 mm är troligen svårt.
Jag kan posta en liten bit lod om du vill prova på några rörstumpar. Jag köpte ett kg och har kanske hälften kvar. Kör man med tenn, så är det ju mindre varmt för rören, men min kompis som visade mig hade bättre erfarenheter av hårdlod. (Men det är inte silverlod.) http://www.rorprodukter.se/montage_isolering/montagedetaljer/fosforkopparlod--G1-125