0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
SP testen är lite märklig här, för de verkar ju inte alls ta hänsyn till elpatron.Har inte riktigt satt mig in i hur det snedvrider jämförelsen mellan on/off och invertervärmepumpar, men det är rimligt att anata att någon av pumpmodellerna vinner på att SP inte tar hänsyn till eltillskottet.
Nja, vid dellast kommer ju kapaciteten inte att nyttjas fullt ut, och SCOP ligger ju inte mer än i nivå med de bästa on/off-pumparna så den totala belastningen på borran borde inte bli större, förutom den del som man tar ur borran och som ersätter den del av on/off-pumparnas värmeproduktion som kommer från elpatron, normalt några hundra kWh/år.SP testen är lite märklig här, för de verkar ju inte alls ta hänsyn till elpatron.Har inte riktigt satt mig in i hur det snedvrider jämförelsen mellan on/off och invertervärmepumpar, men det är rimligt att anata att någon av pumpmodellerna vinner på att SP inte tar hänsyn till eltillskottet.
Angående inverterdrift så anser jag att man inte skall överdriva borrhålet då ett för djupt hål leder till en hög mineffekt.Dimensionera 20 m. Borra / kW uteffekt som tumregel. (Huset skall dimensionera)
OK, så du menar alltså att on/off-värmepumparnas COP inkluderar ett antal hundra kWh elpatrondrift, och ÄNDÅ har de lika hög COP som er värmepump som har 100% effekttäckning?Får det inte att stämma, men kanske har jag fel.
Det enda jag vet är att vi någonstans diskuterade detta i samband med fjolårets stortest av bergvärmepumpar, och då framkom att det inte fanns några siffror alls över hur mycket eltisllskott de olika testobjekten hade förbrukat, och då är det väl troligt att det inte heller finns med i beräkningarna, har försökt hitta info om exakt hur eltillskottet hanteras av SP men kan inte finna, tyvärr.Man har fokuserat mycket på att räkna in värmeförluster från vvb, men som sagt, jag är tveksam till hur de tar hänsyn till eltillskott som lätt skulle kunna få lika stora eller större effekter på COP som vvb:s värmeläckage.Det är NÅGOT som inte stämmer med SP:s siffror (Eller rättare sagt, normens testprocedurer)Skall man vara rättvis mot Daikin så förlorar de ju i testen på att SP håller 0°C på inkommande brine vid dellast, en Daikin borde få avsevärt bättre COP vid drift på dellast i praktiken än i testet, det är rimligt att anta att SP fått "simulera" en extremt kort kollektor till Daikin vid dellastkörningar, om de nu kört på dellast?Skall bli intressant att se (om vi får se) hela dokumentet från testerna.
Är du säker på att inte Nibe skickat sin 1255 inverter till testning den bör få ett bra resultat för antar att den lär vara bättre än 1245.