0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förövrigt så förändras COP med effekten. Ska man jämföra COP måste det ske vid samma effekt!
Jämförelsen gällde ju ”hur mycket energi respektive pump max kan ta ur ytterluften vid -7” och det under förutsättning av att man har behov av max effekt vid denna temp.
Svar till sparare.Sparare skriver skall man jämföra COP måste det vara vid samma effekt.Påståendet stämmer ibland, men inte alltid.
Nu är ju inte jag Tomas :-[, men min bedömning utifrån de COP-värden som presenterats vid -7º tyder på att Sanyo, Toshiba, Mitshubishi och Hitatchi har bättre COP vid låga utetemperaturer än vad Panasonics värmepumpar har.
Nu är ju inte jag Tomas , men min bedömning utifrån de COP-värden som presenterats vid -7º tyder på att Sanyo, Toshiba, Mitshubishi och Hitatchi har bättre COP vid låga utetemperaturer än vad Panasonics värmepumpar har.(Märk väl att tester, beroende på hur de utförts, kan passa vissa fabrikat bättre eller sämre beroende på hur de utförs.)När det gäller val av värmepump är det dock mer än COP som bör tas i beaktande, t.ex. buller, design, hållbarhet mm.Vilken värmepump som är bäst i dessa sammanhang har jag ingen aning om, men de bör ändå finnas med i beslutet när man väljer värmepump.
Men du får väl rätta mig om jag har fel igen