0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK! Jag tror jag förstår. Är det samma när det kommer till en jämförelse av RAS 13 vs. E12DKE och är det egentligen mer lönsamt att kanske satsa på de lite större till ett enplanshus på 100 kvadratmeter öppen planlösning. Har en panasonic modell mindre nu och man märker att den inte riktigt klarar av att värma när det kommer ner mot nollan!
Fel! RAS10/RAS13 har samme inde-del (och det har Panasonic E9/E12 också). Den lille varmepumpe producerer den samme mengde varme på lite længre tid end den sore pumpe, men ved højere COP og kanske en smule tystere end den store pumpe.Derfor tag den lille pumpe hvis den er stor nok.
Citat från: Roskilde skrivet 02 december 2005, 10:26:56Fel! RAS10/RAS13 har samme inde-del (och det har Panasonic E9/E12 också). Den lille varmepumpe producerer den samme mengde varme på lite længre tid end den sore pumpe, men ved højere COP og kanske en smule tystere end den store pumpe.Derfor tag den lille pumpe hvis den er stor nok.Fel igen,E9/E12 har inte samma innerdel.Det är 2 olika enheter.Angående att små pumpar har högre COP än större stämmer, men det är mätt vid lägre effekt.Det är som att mäta en liten bils bensinförbrukning vid 50 km/h och en stor bils vid 90 km/h, och dra slutsatsen att den lilla är bränslesnålare.Om man nu vill gå in i detalj, titta på vad för COP en E9 får vid fulllast (5kW) jämfört med en E12 vid nominell last (4.8kW)En E9DKE kan inte ens drömma om att mäta sig med en RAS10. Vettefan om en E12 kan göra det ens.Tilläggas skall att vi säljer Panasonic men inte Toshiba.Angående Rickards inlägg om Panasonic´s effekter, så gäller de för den förra generationen (E9CKP)Dagens version E9DKE är sämre vid kall väderlek än E9CKP.HälsTomas
Citat från: vpgr skrivet 02 december 2005, 23:05:00Citat från: Roskilde skrivet 02 december 2005, 10:26:56Fel! RAS10/RAS13 har samme inde-del (och det har Panasonic E9/E12 också). Den lille varmepumpe producerer den samme mengde varme på lite længre tid end den sore pumpe, men ved højere COP og kanske en smule tystere end den store pumpe.Derfor tag den lille pumpe hvis den er stor nok.Fel igen,E9/E12 har inte samma innerdel.Det är 2 olika enheter.Angående att små pumpar har högre COP än större stämmer, men det är mätt vid lägre effekt.Det är som att mäta en liten bils bensinförbrukning vid 50 km/h och en stor bils vid 90 km/h, och dra slutsatsen att den lilla är bränslesnålare.Om man nu vill gå in i detalj, titta på vad för COP en E9 får vid fulllast (5kW) jämfört med en E12 vid nominell last (4.8kW)En E9DKE kan inte ens drömma om att mäta sig med en RAS10. Vettefan om en E12 kan göra det ens.Tilläggas skall att vi säljer Panasonic men inte Toshiba.Angående Rickards inlägg om Panasonic´s effekter, så gäller de för den förra generationen (E9CKP)Dagens version E9DKE är sämre vid kall väderlek än E9CKP.HälsTomasHej Tomas, jag har läst flera av dina inlägg och tycker att det lyser igenom att du är mindre imponerad av Panasonicpumparna. Jag är själv innepå att köpaen pump och försöker därför bilda mig en uppfattning. Du som verkar ha en del erfarenhet, är det så att Panasonic leverar sämre pumpar än tex Sanyo, Toshiba(IVT ach Aermec har jag förstått är densamma)? Jag förstår om det kan vara svårt att lämna ett diplomatiskt svar! Du skriver att "en E9DKE kan inte ens drömma om att mäta sig med en RAS10, Vettefan om en E12 kan göra det ens." Den första är på 5.0kW, den andra på på 5.8kW och den sista på 6.5kW - så vad är den stora skilnaden mellan dem?
Nu är ju inte jag Tomas :-[, men min bedömning utifrån de COP-värden som presenterats vid -7º tyder på att Sanyo, Toshiba, Mitshubishi och Hitatchi har bättre COP vid låga utetemperaturer än vad Panasonics värmepumpar har.(Märk väl att tester, beroende på hur de utförts, kan passa vissa fabrikat bättre eller sämre beroende på hur de utförs.)