0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur mycket luft blåser den ut /h då? Om du hela tiden blåser ut luft ur kontoret så måste det ju komma in kall luft någonstans ifrån.
Jag delade på luftströmmen med egna fläktar på förångare och kondensor.Då blir det en vanlig värmepump.
En frånluftsvärmepump för 10m2 rum? NejFör 1000kr? Nej
Men det är en frånluftsvärmepump så den blåser ut den kalla luften utomhus.
Ditt exempel med grunden kör jag i princip.Jag drar luft ur källaren och värmer övervåningen.
Tänkte att man kunde avfukta och värma grunden på sättet som du beskriver. Woods ds-15 som drar runt 240W när den jobbar verkar klara det här väldigt bra nu men har endast runt 10 grader där när det är som kallast, har heller ingen undertrycksventilation där ännu. Vad måste man göra för att fixa till det här i praktiken? Har aldrig meckat med kylmedel o planerar nog inte att göra det heller helst. I vårt garage skulle det här passa kalasbra också.
Tekniken borde funka jättebra i många krypgrunder och garage ju. De dära avfuktarna drar ju lite el trots allt. Nu gäller det bara att hitta en billig sån där avfuktare som man kan labba med lite (om man nu orkar). De borde sälja såna på jula eller nåt :-). Kan du skicka bild/bilder på din coola anslut-flvp?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42139.0
Ingen avfrostning behövs om avluften är över 0 °CMed min avfuktare är det temperaturer över ca 10 °C i grunden.Du drar luften från krypgrunden över förångaren och utomhus.Luften över kondensorn kan cirkulera inne i grunden.Det kommer att droppa vatten från förångaren också som du måste ta hand om.