Hej, om jag köper en komplett lösning (och det gör jag i så fall) för säg 90000 kr kanske det tar nittio år att tjäna in den. Då
är jag 140....

Vet inte hur man ska resonera. Man tjänar ju inte in en bil heller om man köper en för 200000.
Vad är dessutom livslängden på en värmepump? 15 år? Det vet väl ingen egentligen.
Ska jag köpa en ny pelletspanna med installation för kanske 50000-70000:-? En ny ppanna kanske blir billigare i längden, men jag är mer sugen på en vp
Tänkte bjuda hem några återförsäljare i vinter och be om offerter för både LVVP och pelletspanna så få man väl
utvärdera det sen. Fungerar en LVVP så smidigt som man hoppas kan det ju vara värt extrapengen.
En undran. Om huset behöver säg 10200 kw för uppvärmning, och pumpen har tex cop 3. Vad får jag då för förbrukning
i kw på räkningen? Stoppar man in 1 kw i pumpen får man 3 ut på elementen. Det skulle ju bara bli 3400kw på räkningen!
Hur kan man resonera? Ni kanske skakar på huvet nu, men det är mycket siffror som far runt i skallen, men ni ska veta jag är väldigt tacksam
för all input jag kan få om detta. Tror det är många vpspekulanter som funderar på såna här grejer, för man vill ju att det ska bli bra i slutändan.
Skål!