0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rent maskinellt är det nog inte vanligt att man sliter ut dem men sen har man ju allt annat som slits.Gasreglage, växlar osv.Felet många ggr är att folk är för snåla för att kosta på och serva en motor och de därmed går sönder.Loppa på stiftet är väl högst sällan man får och inte ett bekymmer värt att nämnas.Bensinen, har man bara färsk bensin för säsongen är ju inte det heller ett bekymmer men även där ska det snålas och sparas in så folk kör på gammal soppa med bekymmer som följd.
Loppa är inget bekymmer tills du sitter där och drar och drar....Det är ett elände med så svårdetekterade problem.Tyvärr har en del biltillverkare hemfallit åt eländet med dubbla tändstift på senare tid, en lösning som ger liknande problem (motorn kan gå rätt bra på ett av de två stiften, t.ex. om den tändledning eller spole bara fungerar för det andra stiftet eller om själva stiftet upphört att fungera efter många mil, men det kan leda till bl.a. brända ventiler om man kör länge eftersom förbränningen tar längre tid och kommer att pågå när avgasventilen redan har öppnat).En svårdiagnosticerad skitlösning som borde förpassas till papperskorgen innan första prototypen!Men så är det ju inte ingenjörer som bestämmer längre.