Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??  (läst 11276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2013, 13:50:34 »
Har för mig att jag läste i somras om en nyhet diesel utombordare fast tror det var en större motor 100 hk eller därikring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2013, 14:06:40 »
Rent maskinellt är det nog inte vanligt att man sliter ut dem men sen har man ju allt annat som slits.
Gasreglage, växlar osv.
Felet många ggr är att folk är för snåla för att kosta på och serva en motor och de därmed går sönder.
Loppa på stiftet är väl högst sällan man får och inte ett bekymmer värt att nämnas.
Bensinen, har man bara färsk bensin för säsongen är ju inte det heller ett bekymmer men även där ska det snålas och sparas in så folk kör på gammal soppa med bekymmer som följd.

Loppa är inget bekymmer tills du sitter där och drar och drar....
Det är ett elände med så svårdetekterade problem.
Tyvärr har en del biltillverkare hemfallit åt eländet med dubbla tändstift på senare tid, en lösning som ger liknande problem (motorn kan gå rätt bra på ett av de två stiften, t.ex. om den tändledning eller spole bara fungerar för det andra stiftet eller om själva stiftet upphört att fungera efter många mil, men det kan leda till bl.a. brända ventiler om man kör länge eftersom förbränningen tar längre tid och kommer att pågå när avgasventilen redan har öppnat).
En svårdiagnosticerad skitlösning som borde förpassas till papperskorgen innan första prototypen!
Men så är det ju inte ingenjörer som bestämmer längre.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #18 skrivet: 08 oktober 2013, 14:10:37 »
Vilka är det som bestämmer du då ? Har haft en del mc med dubbla stift och har inte märkt av nån nackdel lär ge en mjukare gång på encylindriga med stor borrning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2013, 16:52:22 »
I slutet av 80talet hade en kompis en Honda 4hk fyrtaktare på sin jolle, det var den första jag sett. Den var sjukt slö...) Sedan har det väl bara blivit vanligare och vanligare, för runt 2003 och framåt komma att dominera utombordsmarknaden helt känns det som.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2013, 16:59:57 »
Tror att det säljs ganska många 2 taktare fortfarande dock moderna insprutade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #21 skrivet: 08 oktober 2013, 18:25:57 »
Helt riktigt, ska vara både rätt snåla och bra drag i dem.Det enda jag saknar med tvåtaktare, det var ös i dem!   Men det känns som konstgjord andning för en utdöende motortyp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2013, 18:53:04 »
Tycker dom verkar vara på väg tillbaka om man tittar på tex cross hojar. Har inte haft eller åkt med nån optimax motor men dom lär dra lite och gå tyst men dom kostar och väger som en 4 t så det blir ingen för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2013, 19:03:21 »
Kan de bara vara snåla och tysta som 4taktare kan jag byta till en.
Angående crossar, Honda har ju börjat göra CR500 igen sedan några år. Den gamla var ett monster.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2013, 19:07:01 »
Jaså gör dom CR500 igen vem orkar köra en sån på bana ? men jag skulle vilja ha en att busa med hemma :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2013, 19:19:59 »
Inte görs väl Honda CR500 ??? Vet att en firma i Usa licenstillverkar motorn som monteras i ett crf-chassie dock.
På en utombordare kan jag idag inte se nån fördel med tvåtakt. Det är väl kvalitet isf., men det är väl generellt för allt, att det var bättre förr. Köpte en ny suzuki 6hk 4-takt till pojken för 2 år sedan, "made in Thailand". Vilket skräp! Läckte olja från dag1. Har en suzuki 90 också, den går bättre, men den är "made in Japan"  tummenupp
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2013, 20:03:04 »
Är det de dem gör! Då har jag missuppfattat det, trodde det var Honda som gjorde dem. Kul med minicross för lillkillen! Men kvaliteten var bättre när allt var Made in Japan, jag har b.l.a en ärvd Honda åkgräsklippare från 1986, den går så fint!  :) Kommer aldrig att dö om jag bara matar den med lite olja då och då.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #27 skrivet: 08 oktober 2013, 21:04:40 »
6hk och 90 hk jag avsåg var utombordare :o
Här är en länk till CR500 som görs i Usa
http://www.servicehonda.com/specs/05cr500af.html
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #28 skrivet: 08 oktober 2013, 21:23:55 »
Haha jag tänkte väl att 90cc lät konstigt! Men bågen är sweet!!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #29 skrivet: 09 oktober 2013, 22:00:13 »
Loppa är inget bekymmer tills du sitter där och drar och drar....
Det är ett elände med så svårdetekterade problem.
Tyvärr har en del biltillverkare hemfallit åt eländet med dubbla tändstift på senare tid, en lösning som ger liknande problem (motorn kan gå rätt bra på ett av de två stiften, t.ex. om den tändledning eller spole bara fungerar för det andra stiftet eller om själva stiftet upphört att fungera efter många mil, men det kan leda till bl.a. brända ventiler om man kör länge eftersom förbränningen tar längre tid och kommer att pågå när avgasventilen redan har öppnat).
En svårdiagnosticerad skitlösning som borde förpassas till papperskorgen innan första prototypen!
Men så är det ju inte ingenjörer som bestämmer längre.

Det har ju funnits en del bilmotorer med dubbla tändstift också. Nissan hade en 2,4 l-motor med dubbla stift som bl a satt i Terrano i slutet av 80-talet, där utnyttjade man under vissa förhållanden det ena stiftet för att känna av knackning (på samma sätt som Saabs DI-tändsystem i bästa fall, ibland, lyckas göra med ett enda tändstift per cylinder), men i andra driftfall gav styrsystemet gnista med båda stiften.
I Nissan-fallet är det ganska lätt att felsöka eftersom alla tänkbara fel på "extratändstiftet" förr eller senare leder till tänd motorelektronikvarningslampa och en felkod.

I motorer med stora cylindrar kan det vara bra att tända på flera ställen för att öka chansen att allt bränsle hinner brinna upp innan avgasventilen öppnar. De stora gasmotorer som bl a fanns på alla järnverk förr i tiden och för inte så länge sedan användes i naturgaspumpstationer i USA hade upp till 6 tändstift per förbränningsrum just av den anledningen. Men då var å andra sidan cylinderdiametern över en meter!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!