0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallå en gång för alla önskar jag svar på dessa 4 frågor.Värmer kåken och garaget med en ivt optima 700 från 2003 med en cl300.och en acc på 750L, har ingen varmvattenfunktion.Allt värms med golvvärme.Optimal inställning borde vara så låg framledning som möjligt om jag fattat rätt?Ja, För att VP ska gå med högsta COP ska framledningstempen vara så låg som möjligtOm framledning inte räcker är det bättre att höja cp så returen blir högre än att höja framledningstempen?Se nästa frågaVid ca 0 grader ute så skickar jag ca 35 grader och får tillbaka ca 27 om cp står i läge 1 33grader i läge 3.Så hög fart i slingan ger mer värme i kåken utan att höja framledningstempen.om detta ej räcker höjer jag framledning. Är detta rätt? Ja eller nej, Mera värme är det om produkten av flöde och temperaturskillnad blir större.Alltså vad är störst, (flödet i läge1)x(35-27) eller (flödet i läge 3)x(35-33) ?Att in vattnet till pumpen diffar ca 6-8 grader mot ut vatten när den jobbar är det rätt uppfattat?8 °C är en bra kompromiss, andra har skrivit så, min VP höjer inkommande retur 8 °C oberoenda av vad inkommande temp är...Är det noga med att pumpen står rakt min lutar några grader framåt pga lutande betongplatta spelar det någon större roll?Vet inte4 frågetecken jag gärna vill räta ut.har elpatron i accen om det behövs samt braskamin.Grym tacksam om jag får många goa svar!