OK, det går sakta framåt.
Mätte med skåp i DIN-uttaget på sidan av pumpen den växelspänning som sedan likrikta för att driva spolen till pilotventilen:

, vilket är bättre än bilden i manualen, ska vara minst 4V, jag får det till minst 9 Volt!
Samma fina överensstämmelse med manualen fick jag när jag mätte den likriktade spänningen på de 2 andra stiften.
Jag plockade av pumpens kåpa och studerade försiktigt innanmätet...;

Jag är glad kunna städa lite här...:

Pilotventilen som sitter inuti spolen upp till höger på förrförra bilden verkar ren invändigt, men kanske att den gick lite trögt första gångerna jag tryckte på den med en skruvmejsel i änden, fattade ju inte först hur den jobbar:

Änden på ankaret utgörs av en gummikropp som ligger inuti hela ankaret och tätar längst inne i ytterhylsan längst till vänster i denna bild. Blir iaf tätt nu när man blåser igenom och flyttar ankaret till stängt läge.
Jag provade även att koppla ihop 2 batterier och leda 3V igenom spolen vilket iaf nu leder till att ankaret flyttar sig 1-2 mm. Det lustiga är att det inte spelar någon rol hur man vänder de 2 polerna, ankaret dras ändå åt rätt håll så jag frågar mig varför man valt att använda en likriktarbrygga...?
Provade även att starta pumpen kort för att glädjande nog konstatera att ankaret dras så snart motoraxeln börjar snurra.
Plockade även loss och inspekterade ballastventilen och ljuddämparen men hittade bara en lite risig o-ring som jag bytte.
Under spolen syns ett litet aluminium hus och i detta sitter den viktiga backventilen för vakumpumpen. Invändigt var även den ren;

Men notera slitaget från en fjäderbricka till en annan.
Ngn har satt brickorna 180 grader förskjutna vilket lett till stora slitage, jag funderade på om det var rätt att ha dem så men landade i att man lika gärna, med bibehållen fjäderverkan kan ha alla brickorna låsta kring centrumpinnen på samma ställe, vilket kommer att leda till mindre slitage.
Denna del finns som reservdel och är kanske värt att satsa på om inte annat på sikt.
Undras hur många timmar detta slitage vittnar om..?
Var tvungen att skära till en ny packning för pumpkåpan men det går ju lätt om man har material hemma.
Slutligen beslöt jag att byta oljan med tanke på hur det såg ut i vevhuset, det blev Biltemas kompressorolja i brist på andra tillgängliga alternativ och eftersom Xxxargs ju haft bra resultat av den (även om annan tillverkare).
Nu ser det ut så här efter 15 min körning med öppen ballastventil;

Några bubblor av vatten som är påväg att koka upp.
Starten lät lite annorlunda nu, kanske pga bättre backventilfunktion, eller tät pilotventil, eller annan inställning på ljuddämparens justerskruv.
Men Trycket sjönk iaf på ngn minut till 4 mbar så operationen måste väl ses som en framgång jfrt med tidigare 10mbar som bäst , även om det verkar svårt att komma under 5 mbar efter någon timmes körning. Verkar alltid bli lite bättre vakuum först när man startar upp pumpen kall, är det pga inget vatten hunnit förångas än?
Det kommer lite vit rök och det är fortfarande lite bubblor kvar i oljan som jag låter den gå nu hela natten med helt tillstängt inlopp för att få maximalt vakuum utan ev läckage i mina T-kopplingar med alla gängor, så att all fukt i olja o pump ska koka bort ordentligt.
Även stoppet när backventilen snabbt ska stänga låte lite annorlunda nu, istället för ett enda "dunk" så blir det några st innan motorn stannat helt.
Lika tätt som innan dock, ingen tryckökning på flera minuter iaf.
Har lött en ny anslutning med 1/4" rör som jag konat för flaremutter för ändan mot Rotalock, och gängat den mot T-röret med Loctite. Får härda under natten..
Hoppas det var huven som satt där förut som läckte och ingen av de andra gängorna.
Ger bättre åtkomlighet och inget behov av simpel gummi/teflontätning. All metal.

Ventilen jag använder mot vakuumpumpen är en membranventil för köldmedium, den var lite billigare än en seriös ventil från vakuumbranschen (som kostar över en 1000-lapp), men den kanske är skit, vet inte om den läcker också:
http://www.castel.it/en/files/valve_ENG.pdf Castel 6210/2, sid 19
Membranet ska väl iaf täta perfekt mot omgivningen.
Tack för erbjudandet, Xxargs! Hade helt klart varit kul att träffas! Jo 80 mil är ju lite saftigt, jag kanske kan lämna min vakuumeter på kontroll ngnstans, det kanske inte är så dyrt?
Hoppas man kan komma ner mot 2 eller 1 mbar imorgon iaf så det kan bli lite framsteg och riktig läckkoll av vp!