0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
The H62-E is an evaporator optimised for R407C for use in high-efficiency ground source (brine/water) heat pumps with capacities of 3-30 kW.The heat exchanger features innovative Micro Plate technology that improves heat transfer and reduces the amount of material used.To meet demands for higher COPs in heat pumps, the H62-E is designed to work efficiently with close temperature approaches, while a low pressure drop on the brine side reduces the pump power and keeps the overall COP high.The low hold-up volume reduces the refrigerant charge and offers valuable savings.
Tack för den inputen.Just gashastigheten borde man kunna optimera, dessa uppgifter får man från programmet.Vad ska jag sikta på?Givet att massflödet är korrekt förstås.. det används som input till Danfoss program, kan jag anta att mitt massflöde kommer att bli det samma som jag fått fram med Lödläckans kalkyl i våras, eller kan det förväntas ändras pga andra vvx i kretsen?Och vad ska jag tycka om en evaporator/kondesnor som är "speciellt framtagen" för R407 eller R401?Det är ju blandgaser, är det bättre att ta andra vvx som är avsedda för homogena köldmedia (som R22 eller R290)?
ett byte av kondensor som har ett gynnsammare värmeövergångstal ger för samma temp på värmebäraren en lägre temp på "hetgasen" och därmed ett lägre kondenseringstryck. du kan ju själv labba med kalkylbladet för att se hur massflödet ändrar sig vid olika kond. tryck och olika hetgastemperaturer.
300 gram, eller där omkring. här rör det sig om 1-2 kg.
du skall bygga på en befintlig kompressor så då blir det att anpassa kondensorn till den så att det blir underkylning. vad förångaren lämnar ifrån sig är beroende av underkylningen. är det inte bättre att satsa på ett nytt aggregat, ex.ctc ,nibe,ivt eller något annat istället för att laborera med R290 som är gasol och explosionsfarligt.