0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var jag (och inte Gossen) som kom med lite kritik och frågor - Om de 50 graderna på blandaren för varmvattnet avser temp. i kranarna så är det OK- Att köra ut 37-gradigt vatten till duschen är däremot inte tillåtet. Dessutom är just duschen det mest olämpliga stället att köra ut ljummet vatten till...- Åter till blandaren som sitter efter slingorna: här blandar du ju in kallvatten och kan alltså aldrig få varmare vatten ut än de 50 grader som står i skissen. Denna blandare är som jag ser det helt felplacerad. Inblandning av kallt vatten till korrekt VV-temp. skall göras sist i din kedja av blandare och helst så sent som möjligt....- Styrningen av el-VVB verkar också helt överflödig. Den får aldrig gå under 60 grader i viloläge och det skulle ju den inbyggda termostaten se till alldeles av sig själv om den fick arbeta i fred.
Det enda forskningsresultat jag hittills hittat pekar alltså på att periodisk höjning av temperaturi varmvattnet har en negativ effekt, jämfört med att hålla hög temperatur hela tiden.
@TUCSONOR: Nu har du börjat förstå vad jag menar Solvärmt vatten rakt in på VVB utan inblandning av kallvatten...Duschslangen, munstycket och delar av duschblandaren är de mest riskabla delarnai varmvattensystemet om vi gjort allt annat rätt. Dock kan vi spola slang och munstyckemed riktigt varmt vatten om vi går förbi spärren på blandaren, eller hur?Ditt rör med 37-gradigt vatten blir ju aldrig varmare än så och utgör ett utmärktodlingsställe för mikroorganismer. I badhus och idrottsanläggningar har man iblandcentral nedblandning av varmvattnet p.g.a. skållningsrisk, men detta görs ändå sånära tappställena man kan. Dessutom säger erfarenheten att en sådan lösning måstekunna spolas igenom med riktigt varmt vatten som en del av anläggningens underhåll.Samma resonemang gäller faktiskt för varmvattenröret till trädgården. Även här skallblandningen ske så sent som möjligt mellan "riktigt" varmvatten och kallvatten. Riskernaute i trädgården är väl inte så stora (så länge man inte installerar en dusch), men omman får igång en odling i denna del av anläggningen så kan den sprida sig inåt. Sitterdenna möjligen sammankopplad med det förvärmda vattnet till duschen?
Solstyringen SP116 http://www.bing.com/images/search?q=SP116+solar&FORM=HDRSC2#view=detail&id=0B69A15F374B80FEE189FB2332DA3D25B88F1C23&selectedIndex=5 som jeg har har en aUX-utgang som styres av setpunkt for temperatyrføler T3. T3 er føler som normalt skal stå på AKKTANK og hensikten er å gi styringen mulighet til å styre el-element som fyrer i tanken om det ikke er solvarme.