0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt vatten i en förrådsberedare skall vara minst 60 grader i hela volymen i viloläge.Resten är självförklarande
HejMen använder man inte normalt en tappvarmvattenslinga eller liknande i ackumulatortanken (som också är utrustad med elpatron) varvid vv beredaren blir överflödig? Finns det egentligen någon mening med att behålla vv beredaren? Där är plats i källaren till fler apparatr så det är i sig inget problem.Jag är medveten om art det inte går att göra solvärme direkt in i en vv beredare utan solslinga men jag leker lite med tanken på hur man kan göra. En ide jag har är att bygga en egen ackumulatortank antingen av plasttunna eller plåtfat. Ladda den med solvärmt vatten och göra en egen slinga av prisolrör som matar vv beredaren. Sen bygga det i en låda och isolera utav helvete. Är detta en helt galen ide eller något som jag skall spinna vidare på?
Det går att ladda en VVB utan solslinga med solfångare.Men Sobris menar att det inte går att ladda en VVB med solslinga heller.
Man borde ju iallafall kunna göra som dom flesta vp-tillverkare gör och ha en legionellakörning, diskussitionen om det är ok eller inte har behandlats ett antal gånger... (och som BBR ser ut så är det inte ok, men det är mycket i gamla hus som inte kan uppfylla BBR men om man kan uppfylla kraven så kanske man bör se till att göra det)